Tips voor een goede e-vakantie

‘e-Cannonball? Oh, als je je maar aan de snelheid houdt.’ Dat is de associatie met ‘cannonball’. De e-cannonball heeft nuttige inzichten opgeleverd en die ga ik hier met je delen. Ga je komend jaar met je nieuwe Kona, e-Niro, I-PACE of iets anders elektrisch op vakantie? Dan geef ik je wat tips!

Over de e-Cannonball

Op 27 februari 2019 vertrokken om 09:15 uur zeven volledig elektrische auto’s vanaf het Van der Valk hotel in Eindhoven. Doel van deze e-cannonball was onderzoeken of het mogelijk is om met een elektrische auto op wintersport te gaan. De bestemming was een kwartier eerder bekend gemaakt: Hotel Habicherhof in Ötz (Oostenrijk). Voor meer details: zie de website van Hansa Cannonball.

Voor de Tesla’s was het een makkie: je toetst of spreekt de bestemming uit en de boordcomputer zoekt de beste route voor je uit inclusief laadstops. De overige rijders hadden meer voorbereiding nodig. Een uitgebreidere toelichting tref je bij de uitslag [link].

De uitdaging in het kort:

  • · Een hoge snelheid betekent een hoger verbruik, dus langer laden
  • · Als de batterij bijna vol is, neemt de laadsnelheid af. De batterij helemaal vol laden kost extra tijd.
  • · Als je te langzaam rijdt, win je de e-cannonball niet.

Hoe pak je dat aan?

Als ik op vakantie ga, begint mijn vakantie al op het moment dat ik instap. Ik heb dan geen behoefte om ergens zo snel mogelijk te komen. Mijn uitgangspunt voor deze tips: hoe kom je relaxed aan op je eindbestemming zonder dat je onnodig treuzelt?

Stap 1 Laadpas

Hoogstwaarschijnlijk heb je een auto van de zaak. Controleer vóór je vertrekt of je met je laadpas ook in het buitenland mag laden. Is dat het geval, noteer dan even het merk van je laadpas. Dat heb je nodig bij stap 2.

Tips:

  • Een creditcard is ook altijd handig, net als...
  • een PayPal-account

Nuttige sites:

Stap 2 Laadpunten

Welke auto heb je? En hoe snel kan deze laden? Onder andere de Hyundai Kona, de Kia e-Niro, de Jaguari I-PACE en de Audi e-Tron kunnen laadvermogens aan van meer dan 50 kW. Als je je laadtijd wilt verkorten, zoek je laadpalen die minimaal 100 kW leveren. Je hoeft niet bang te zijn voor teveel vermogen, dat regelt de auto zelf af met de laadpaal.

Voor het vinden van laadpalen, zijn er tal van verzamelsites als newmotion, plugsurfing, etc. etc. Waar ze goed in zijn is een indruk geven van de laadkosten (waarover later meer). Maar: te veel informatie is ook niet handig.

In Duitsland tref je ook veel snelladers bij de Tank & Rast en andere raststättes. Vaak staat daar (2019) één snellader. Is die bezet, dan zul je moeten wachten.

Mijn tip is daarom om een paar laadproviders uit te zoeken. Partijen als Fastned en Ionity hebben meerdere snelladers op verschillende lokaties en een sterk groeiend netwerk. De laadpalen zijn schoon en fris én je betaalt een hele faire prijs voor het laden.

Nuttige sites:

 

Stap 3 Rekenen en plannen

Tijdens de e-cannonball had ik thuis mijn trip zorgvuldig voorbereid. Ik wist de reëele actieradius van mijn auto (Hyundai Kona), ik kende de batterijgroote (64 kWh) en het maximale laadvermogen (77 kW DC). Bij vertrek zorg je uiteraard voor een 100% volgeladen batterij.

Vanuit de auto plannen is vaak lastig: niet alle on board navigatiesystemen vermelden laadpunten langs de route. Ook dan werkt het het fijnste om enkele providers te selecteren. En Apple Carplay of Android Auto zijn dan handig om naar het laadpunt toe te navigeren.

Realiseer je dat hoe verder de batterij is opgeladen, hoe langzamer deze gaat bijladen. Dat is gedaan om te voorkomen dat batterijcellen meer dan 100% opgeladen worden en daardoor defect raken.

Tip: als je onderweg bijlaadt, laadt dan tot maximaal ca 80% bij. Of eventueel iets meer als dat noodzakelijk is om het volgende laadpunt te bereiken.

Rekenvoorbeeld:

  • · Reëel bereik Kona met 100% batterij: 380 km bij een cruisesnelheid van 120 km/h op een vlakke weg.
  • · Bij een 80% batterij is dat 304 km.
  • · We hadden laadstops gepland die ca 290 km uit elkaar lagen. Da’s zo’n twee en half uur rijden en dan is het ook erg fijn om even de benen te strekken, een plas te doen of een bak koffie te pakken. Zekerheidshalve kozen we voor iets meer dan 80% bijladen om nog een veilige marge te hebben.
  • · Bij een hogere snelheid of bergachtige ritten gaat het verbruik omhoog.

Tip:

  • · Het is vakantie, dus kies voor comfortabel. Je hoeft niet het onderste uit de kan. Je kunt er ook voor zorgen om iets minder lange afstanden te pakken. Dan kun je of iets harder rijden, of iets korter laden. It’s up to you!
  • · Let op de kosten van het laadpunt! Er is nogal wat kaf tussen het koren: zo zijn er boefjes (ik probeer het vriendelijk te verwoorden) die € 120 in rekening denken te kunnen brengen voor een laadbeurt bij een AC-laadpaal. Als je je tot een goede en betrouwbare laadprovider beperkt, voorkom je nare verrassingen.

Stap 4 Wat als…

Nu kan het voorkomen dat je door onvoorziene omstandigheden te weinig actieradius hebt. Wat doe je dan?

  • · Zet de cruise control op een lagere snelheid.
  • · Ga na of er een kortere weg (in plaats van de snelste weg) naar je eindbestemming is
  • · Als het echt niet anders kan: schakel de ecostand in (en offer je airco of verwarming op). NB realiseer je dat het averechts werkt als je de airco uitzet en je ramen open.
  • · In het uiterste geval: wijk af van het plan en zoek een tussendoor laadpunt. En dan kan dat een 50 kW DC-lader zijn of in bovenste nood: een AC-laadpaal om vervolgens genoeg bij te plussen om een DC-lader te bereiken.

Stap 5 Relax & Enjoy

Als je iets plant is het altijd fijn om te kunnen controleren of je plan goed uitpakt. Dat werkt als volgt:

  1. check de afstand die je nog moet afleggen (A)
  2. check het bereik dat de boordcomputer aangeeft (B)
  3. Doe onderweg regelmatig het rekensommetje: (B gedeeld door A) * 100%

Hou voor je zelf een bepaalde marge in gedachten, bijvoorbeeld 25%. Zolang B/A groter is dan 1,25 gaat het goed. Onderweg zul je merken dat de verhouding veranderd. Als de marge toeneemt, heb je ruimte om het stroompedaal verder in te trappen. Zo niet, dan is het verstandig om het stroompedaal wat te liften. 

Als je zo gerustgesteld bent, kun je onderweg heerlijk genieten van je favoriete muziek of goede gesprekken met de reisgenoten. Want jouw EV doet dan stilletjes op de achtergrond zijn werk: jullie comfortabel, veilig en voordelig naar jullie bestemming brengen!

En tot slot: met deze tips ga je echt niet droog komen te staan onder weg. In tegendeel: met zo’n relaxte rit in jouw EV kom je zelf opgeladen aan op je vakantiebestemming!

----------------------------------------------------------------------------------------

Volgende Blog - Op de koffie komen bij een laadprovider

€ 125 af moeten rekenen voor een laadstop bij een 22 kW AC-laadpaal? Het is niet tegeloven, maar er zijn een aantal providers die er bewust of onbewust op zijn ingericht om jouw portemonnee eens flink leeg te schudden. Heb jij ook zo'n nare ervaring achter de rug? Of ben je juist een situatie tegengekomen waar je heel blij van werd? Stuur je verhaal naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

 

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg