Hoe zit het met de praktische bruikbaarheid van een elektrische auto? Daarvoor kennen we natuurlijk de Grote Mobiliteitstest. En onlangs hebben we een aantal EV’s kunnen vergelijken op een trip naar Oostenrijk. Maar hoe gedraagt een elektrische auto zich op de Autobahn? We probeerden een Kia e-Niro en reden er plankstroom mee naar Emden.

Over de Kia e-Niro

Deze Kia staat bovenaan in de verkooplijsten. Dat is niet zo gek, want hij valt in de categorie ‘onder de € 50.000’ (en dus 4% bijtelling), hij is ook achterin ruim, en heeft dankzij een 64 kWh batterij een bereik van 375 kilometer (EV-database). Dat is iets minder ver dan de 400 km van de Hyundai Kona waar mee hij heel veel technische componenten deelt. Ten opzichte van de Kona is de Niro iets groter en iets zwaarder. Dat kan een verklaring zijn voor een iets hoger verbruik.

kia e niroQua looks is de e-Niro een auto die je prima zakelijk kunt inzetten en die ook in het weekend bruikbaar is om het kroost naar de hockeyvelden te vervoeren. Hij mag zijn techniek delen met de Hyundai Kona, het is een totaal andere auto. De bediening van de automaat (vooruit, achteruit, parkeerstand) gaat met een draaiknop. Dat voelt al heel snel intuïtief aan. Verder is het vooral een kwestie van smaak: wat spreekt je het meest aan?

Over de rit

We vertrokken ’s ochtends om 07:30 vanaf Deventer. Via de A1 reden we naar Kreuz Schüttorf om daar de A31 op te draaien die ons naar Emden bracht. Daar was het langdurig ‘pedal to the metal’. Nu hoort er in autoverslagen over een naald (van de snelheidsmeter) te worden gesproken, doch daarvan is in de Kia geen sprake. Het digitale display gaf gewoon 180 aan. Eveneens volgens de EV-database zouden dat 167 echte kilometers zijn.

Hoe dan ook, we arriveerden dan ook rap in Emden: we legden 225 kilometers in minder dan twee uur af. Dat komt overeen met een gemiddelde snelheid van 114,4 km/h. Bij de start was de actieradius 383 kilometer. In Emden waren er nog 35 over. Je kunt dan spreken van een actieradius van 260 kilometer. Je kunt echter ook spreken over een gemiddeld verbruik van 25 kWh/100km.

En als je dat afzet tegen de verbruikscijfers die we in de Grote Mobiliteitstest met aanmerkelijk lagere snelheden scoren met een Tesla Model X (24,8 kWh/100km) of Jaguar I-PACE (23,7 kWh/100km) dan vind ik de verbruikscijfers heel erg netjes!

De andere kant van de medaille

En dan sta je daar, met een grote batterij die op 1-fase (AC) oplaadt in Emden. De context: we bezochten een seminar over elektrisch rijden in de VW-fabriek. Verspreid over het terrein staan diverse AC-laadpalen. Rond 10:00 werd de Niro aan de prik gelegd. Toen we om vier uur later vertrokken was hij van 11% naar 46% opgeladen. Dat is niet genoeg om weer thuis te komen.

Als de auto aan een 15 kW DC-lader (gelijkstroom) had gehangen, was de batterij tijdens dit bezoek van 4 uur wél volgekomen. Dat had voor de terugreis gescheeld in reistijd.

hollanders zijn heiss in duitslandAfb: krantenartikel over het seminar

Op de kortste route van Emden naar Deventer bevonden zich niet direct betrouwbare snelladers. In het buitenland heb ik een voorkeur ontwikkeld voor bekende ‘brands’ als Fastned en Ionity. Daarom werd een omweggetje gemaakt via Groningen zodat bij Fastned Roode Til de batterij weer op peil kon worden gebracht. Helaas wordt daar nog geen 175 kW aangeboden (de Niro kan 77 kW DC-laden). In drie kwartier ging de batterij van 23% naar 70%. Ruim voldoende om mee thuis te komen.

De terugreis verliep volgens het principe ‘toegestane maximum snelheid op de cruise control’. Dan rollen er hele andere cijfers uit:

Van

Naar

Gemiddelde snelheid

Gemiddeld verbruik

Deventer

Emden

114,4

25,3

Emden

Roode Til

95,5

18,9

Roode Til

Apeldoorn

80,2

17,4

De conclusie

Het weggedrag van de e-Niro karakteriseer ik als gericht op comfort. Tijdens de rit hebben we de uitersten uitgeprobeerd (de cruise control gaat tot 160 km/h en daarboven moet je het zelf doen). Ook met 180 op de klok blijft de rust in de Kia bewaard. Heerlijke reisauto!

Voor wie in de klasse mag winkelen, proficiat! De tijd dat een EV er ‘groen’ uit moest zien ligt gelukkig achter ons. Nu kun je een EV bestellen die het best bij jouw smaak past.

En plankstroom over de Autobahn? De Kia kan het prima hebben en ook het verbruik blijft binnen de perken. Of het qua reistijd verstandig is, is een ander ding. Lees er ook het verslag van de e-Cannonball maar eens op na: 120 of 130 op de cruise control maakt op een trip van meer dan tien uur maar vijf minuten uit in aankomsttijd…

 

Met dank aan Eddy Medema als co-driver en Kia Van Mossel Apeldoorn voor het beschikbaar stellen van de auto.

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form