Laadsnelheid Audi e-tron

Als het over elektrische auto’s gaat, gaat het vaak over accucapaciteit en actieradius. En: hoe snel kun je de batterij opladen? Eén van de EV’s die er op dat vlak uitspringt is de Audi e-tron. Dat is een auto die er ook qua formaat en gewicht uitspringt. Maar hij heeft nóg een sterk punt: op dit moment is het een van de snelst ladende EV’s.

state of charge 175 kw fastned

State of Charge

In onderstaande grafiek kun je zien dat het laadvermogen afhankelijk is van de status van de batterij. In zijn algemeen geldt: hoe voller de batterij, des te langzamer laadt de auto bij. Dat is om te voorkomen dat de cellen waaruit de batterij bestaat te vol worden geladen. Want dan gaat zo’n cel kapot.

Het moment waarop langzamer wordt geladen en hoeveel langzamer schilt voor alle auto’s. De Audi e-tron kan niet alleen met een hoger vermogen (150 versus 125 kW) laden dan de Tesla Model 3, hij houdt dat ook langer vol. Bij de Model 3 zakt de laadsnelheid van zo’n 55% fors in, de e-tron houdt zijn hoge laadsnelheid vast tot bijna 80% van de batterijcapaciteit.

Wat hebben we daaraan?

Voor wie dagelijks minder rijdt dan de batterijcapaciteit van zijn Model 3 of e-tron is dit niet relevant: je vertrekt ’s ochtends met een volle batterij en hangt hem ’s avonds aan de stekker. De volgende dag herhaal je, geheel tevreden, dit ritueel.

Voor wie langere afstanden aflegt is het wél relevant. Want onderweg laden kost tijd: je moet van de snelweg af, aankoppelen, wachten, loskoppelen en weer de snelweg op. En natuurlijk moeten we onderweg allemaal een keer naar het toilet en genieten we allemaal een warme kop koffie. Dit onderzoek gaat niet om ‘batterij’ versus ‘fossiel’, maar heel simpel: wat betekent een hogere laadsnelheid in de praktijk?

Want op dit vlak staat ons van alles te wachten: Tesla rolt eind dit jaar haar V3 Superchargers uit in Europa. Daarmee kunnen de huidige Model 3’s in één klap met een snelheid van 250 kW laden. Dat is twee keer zo snel als nu. Volgend jaar komt Porsche met de Taycan. Die kan zelfs 350 kW laden. Dat is ook de reden dat een aantal partijen (waaronder Ionity) in Europa een 350 kW laadinfrastructuur uit de grond stampen. Een mooie ontwikkeling voor EV-rijders

De test

Audi-dealer Pouw stelde ons een Audi e-tron beschikbaar voor deze test. Vanuit Apeldoorn doen we een verbruikstest bij verschillende snelheden. Omdat we ook testen bij 135 en 140 km/h, kiezen we een stuk over de Duitse Autobahn. Onderweg meten we het verbruik en de laadsnelheid van een Ionity-station en twee Fastned-stations.

Paradox

Met deze test hopen we nóg een vraag te kunnen beantwoorden:

Wat is op lange afstanden sneller: een zuinige auto die minder snel laadt, of een minder zuinige auto die sneller laadt? 

Volg het live

Je kunt op maandag 17 juni 2019 tussen 08:30 en 14:30 de e-tron live volgen op ElektriciTijdrit: https://www.elektricitijdrit.nl/e-vents/testrit-audi-e-tron

Na afloop van de testrit publiceren we de resultaten op www.e-xpeditie.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form