Sinds mei 2019 rijdt Jeroen Reessink met de waterstof auto Hyundai Nexo. Lees hier zijn ervaring.

Jeroen: ''Na ca. 9000 km heb ik gelukkig een betrouwbaar gevoel gekregen bij het verbruik van de auto en daarmee het beoogde bereik. Tevens heb ik een redelijk goed beeld bij de beschikbare tankstations in de regio (Nederland, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen). Ik zie het als een uitdaging om telkens weer een sommetje te maken, welke ritten te maken en waar/wanneer te tanken. Deze "tankspanning" is eigenlijk de enige druk die ik ervaar bij het gebruik van de NEXO. Voor de rest is en blijft het een heerlijke comfortabele auto om te rijden''.

vulstation v2

Afgelopen zomer zijn we met het gezin naar Denemarken geweest. Met dank aan Holthausen vertrokken met een volle tank vanuit Groningen met bestemming Esbjerg (West-Jutland). Een reis van ca. 650 km, welke in theorie met één volle tank gereden kan worden. Die uitdaging zijn we niet aangegaan, aangezien we met 2 kinderen en een hond al genoeg uitdaging hebben om de reis aangenaam te houden. Normaal gesproken heeft het buitenland iets spannends qua reizen, tol, Baustelle etc., terwijl we in Nederland onze paden wel kennen. Voor wat betreft de "tankspanning" geldt het omgekeerde. Zodra we de grens met de oosterburen zijn gepasseerd zien we bij elke grote stad een of meerdere waterstoftankstations. Hetzelfde geldt voor Denemarken, het land met de grootste dichtheid qua waterstofstations. Om een beeld te schetsen voor onze reis naar West-Jutland, passeren we tankstations in Bremen (2 st.), Hamburg (3 st.), Flensburg, Kolding en Esbjerg. De grootste afstand tussen 2 tankstations bedraagt 200 km (Groningen-Bremen), hetgeen natuurlijk geen enkel probleem oplevert met een gemiddeld reikwijdte van 550 km.

gemeente groningen voertuigen laten ombouwen om op waterstof te kunnen rijden

Afb: Gemeente Groningen heeft enkele voertuigen laten ombouwen om op waterstof te kunnen rijden.

Zowel in Duitsland als Denemarken zijn de tankvoorzieningen nagenoeg perfect. Ze zijn (nog) geen onderdeel van een Raststatte, maar wel in directe nabijheid gelegen van de Autobahn (max. 5 km). Tanken in Duitsland gaat met de H2-Livecard en in Denemarken met een druppel. In beide gevallen weet de leverancier mijn bankrekening heel goed te vinden :-). Het is dus wel noodzakelijk om vooraf de juiste betaalmiddelen aan te vragen om überhaupt te kunnen tanken. Aanvragen is eenvoudig, zie hiervoor de toelichting in de H2-Live App. Het tanken zelf is vergelijkbaar met het tanken van autogas: slang aankoppelen en eenmalig knop indrukken. Na ca. 3 minuten is de tank vol en kan je weer ca. 550 km vooruit. Het snel kunnen vergroten van de reikwijdte (lees: tanken) is m.i. wel het grootste voordeel t.o.v. elektrisch rijden.

wasserstoff tanken bij Shell in Duitsland

Afb: Wasserstoff tanken bij Shell in Duitsland

waterstof tanken in Denemarken

Afb: Waterstof tanken in Denemarken

Het snel volledig vol tanken vraagt wel om een krachtige en gekoelde installatie (-40 grd C) met een vuldruk van 700 bar. In Nederland zijn deze installaties nog een zeldzaamheid, waardoor het tanken veelal meer tijd vraagt. Mijn vaste tanklocatie van Holthausen in Groningen heeft (nog) niet de voorzieningen om snel te kunnen tanken. Een tankbeurt duurt hier ca. 30-45 minuten en is op afspraak middels Whatapp. Maar dan heb je wel even de gelegenheid om met de pompbediende het laatste waterstofnieuws door te nemen onder het genot van een gratis kop koffie in de pipowagen. Bijvoorbeeld dat naast opschaling van waterstoftechnologie in grotere voertuigen (bussen, vrachtwagens en schepen), het gelukt is om kleinschalige apparaten als barbecue en onkruidbranders te laten werken op waterstof. Daarnaast vind ik het prettig om mijn "tankspanning" te delen en gezamenlijk een tankstrategie voor de komende periode uit te stippelen. Bedienden van Holthausen denken mee en stellen zich flexibel op als het gaat om een retourtje Randstad en benodigde tankbeurten aan de randen van dag, schurend tegen de openingstijden :-).

tijdens tanken hond uitlatenAfb. Tijdens tankbeurt is er tijd om de hond uit te laten



Dashboard na een rit

Afb. Dashboard na een rit geeft aan hoeveel lucht er gezuiverd is / CO2 gereduceerd is.

Wie van (duurzame) technologie houdt, raad ik aan om een keer een bezoek te brengen aan dit vulstation aan de Duinkerkenstraat. Op de voormalige vuilstort zijn enkele duizenden zonnepanelen geplaatst. De opgewekte stroom wordt deels gebruikt door de electrolyser om waterstof te generen, de rest wordt afgegeven aan het net. Het waterstof wordt ter plaatse gecomprimeerd en opgeslagen in het tankstation. Met een beetje fantasie zie je de omzetting van duurzame energie: zonlicht => elektriciteit => waterstof uit water => elektriciteit in brandstofcel => beweging van het voertuig => waterdamp.

vulstation v2

Afb. Vulstation aan de Duinkerkenstraat met op de achtergrond de electrolyser en zonnepanelen

Verder met waterstof

Afb. Werking van de installatie aan de Duinkerkenstraat Groningen

De ontwikkeling van waterstofstations in Nederland is in volle gang. In Arnhem is onlangs een openbaar station geopend en deze zal binnenkort ook op volle druk functioneren (700 bar). Met een Europese subsidie op zak wordt vaart gemaakt met een aantal tankstations in Noord-Nederland (Groningen, Pesse, Emmen, Leeuwarden). Ook in de rest van het land worden initiatieven ontplooid, hetgeen noodzakelijk is om het rijden op waterstof interessant te laten zijn voor een grotere groep mensen. De stikstofproblematiek geeft eens te meer aan dat we in Nederland onze mobiliteit moeten verduurzamen. Het kan! O.a. door uitbreiding van het waterstofstationnetwerk en opschalen van (waterstof-)elektrisch rijden.

Ik verwacht dat binnen een paar jaar het waterstofnetwerk voldoende dicht is en dat hiermee het pionieren met de "tankspanning" vervaagt. Jammer genoeg zal dit ten koste gaan van de gezellige koffiemomentjes in de schaftkeet. Wat innovatief was, verandert hiermee verrassend snel in nostalgische herinnering.

kopje koffie in pipowagen

Afb. Kopje koffie in de schaftkeet

Jeroen Reessink is projectmanager bij Dutch Boosting Group en rijdt sinds mei 2019 op waterstof. Deze blog verscheen eerder op https://www.dutchboostinggroup.nl/

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form