Op skivakantie met de waterstofauto

In februari zijn we met ons gezin op skivakantie geweest naar Oostenrijk. Een interessante uitdaging om deze reis te maken met de waterstofauto. In deze blog neem ik jullie mee in mijn ervaringen van deze mooie reis.

afbeelding1

Onze Hyundai NEXO nabij Mutterberg Alm (Stubai Gletscher)

In voorgaande blogs heb ik door laten schemeren dat ik bijzonder enthousiast ben over het rijden met de Hyundai NEXO! Wat een heerlijke, comfortabele auto! Het mag daarom ook geen verassing zijn, dat ik voor het afleggen van deze reis een duidelijke voorkeur heb voor de NEXO. Enige spanning die ik soms ervaar is het leggen van de tankpuzzel, waarbij de route wordt afgestemd op de beschikbare tankstations.

Afgelopen zomer hebben we al een prima ervaring opgedaan met het reizen (en tanken) in het buitenland (Duitsland, Denemarken, zie Blog 3). De tankpuzzel is vele malen eenvoudiger te leggen in Duitsland dan in Nederland. Op dit moment zijn er ca. 80 waterstoftankstions operationeel bij onze oosterburen. In 2020 loopt dit aantal sterk op tot ca. 100 stuks. Maar goed, Duitsland is ook een tikkie groter dan Nederland, dus rücksichtslos de Autobahn berijden met het ontbreken van een tankstrategie wordt ontraden.

Er zijn een aantal redenen om een tankstrategie uit te stippelen. De voornaamste reden is de dichtheid van de tankstations. Rondom de grote steden (Ruhrgebiet, Frankfurt, München) zijn veelal een aantal waterstoftankstations te vinden. In rurale gebieden bedraagt de afstand tussen de tankstations ordegrootte 150-200 km. Dat is een wezenlijk verschil met de conventionele brandstoffen! De waterstoftankstations zijn veelal gesitueerd nabij snelwegen op een industrieterrein of bij een Autohof.

route h2

Gebruikte H2-tankstations tijdens de reis

Een andere reden om een tankstrategie te bedenken, is de mate van betrouwbaarheid van het functioneren van de waterstoftankstations. De stations beschikken veelal over 1 vulpunt. In geval van storing, is het volledige station onbruikbaar en zal een alternatief gevonden moeten worden. Om niet te hoeven wachten op een monteur en/of sleepdienst met alle heisa van een reizend gezin erbij, is het raadzaam om een tankbuffer aan te houden, zodat bij storing in ieder geval een volgend station bereikt kan worden. Deze ogenschijnlijke tankspanning kan voor sommige mensen nu nog ongemakkelijk en stressvol zijn. Toch vind ik dit reuze meevallen, aangezien de beschikbaarheid van de tankstations live wordt bijgehouden. Middels de H2-Live App kun je je (gratis) aanmelden op deze storingsmelding van tankstations gelegen op jouw route.

Met een volle waterstoftank kun je ca. 550 km rijden. Onze tankstrategie is erop gericht om bij elke rustpauze (ca. 2 à 2,5 uur) te tanken. Zeg maar na ca. 300 km. Gedachte hierbij is dat er altijd een of meerdere back-up tankstations binnen bereik ligt, mocht onverhoopt het geplande tankstation buiten gebruik zijn. Immers houd je na 300 km ca. 250 km reikwijdte over. Tanken omvat: H2-pas scannen, tankpistool koppelen en op de groene knop drukken. Na 3 minuten kun je weer 550 km rijden. Een tankbeurt gelijktijdig met rustpauze is daarmee prima in te passen. De waterstoftankstations die we bezocht hebben, zijn allen geplaatst bij conventionele tankstations met prima voorzieningen (shop + toilet). Ik vind het jammer de lange wachtrijen bij de laadstations voor elektrische auto's op te moeten merken. Voor een grootschalige duurzame transitie naar elektrisch en waterstof vervoer, zal hier een oplossing voor gevonden moeten worden.

afbeelding2

Tankstation Innsbruck

Op de poster is aangegeven welke tankstations we gebruikt hebben. Op de heenweg zijn dit geweest: Groningen, Osnabrück, Würzburg en Ulm. Vanuit ons verblijf in Fulpmes (Stubai-tal) was het ongeveer 20 km rijden naar het dichtstbijzijnde tankstation in Innsbruck, welke we eenmalig hebben bezocht. Het tanken in Würzburg ging niet zonder slag of stoot. Aankoppelen ging prima, maar naar 100 gram waterstof stopte de installatie. Nog maar een keer proberen… pas erdoor, pincode invoeren, slang aankoppelen en groene knop indrukken. Weer 100 gram, waar ik eigenlijk wel 4 kg nodig heb. Toch maar even de helpdesk bellen in Berlijn. Een vriendelijke man vraagt mij nogmaals het ritueel over te doen. Weer 100 gram, Und Jetzt? De "tankbediende" resette de installatie vanuit Berlijn. De installatie begon te pompen, maar het scherm bleef zwart. De analoge drukmeter liep wel mooi op 400, 500, 600, 700 (Wunder)bar! Ik kon alleen niet zien hoeveel ik moest afrekenen, aangezien het display zwart bleef. Uitleg van de "tankbediende" luidde, dat er is een storing met de betaalautomaat is en dat de installatie daarom niet verder ging met pompen. Resultaat een gratis tankbeurt van ordegrootte 50 euro! Als "waterstofpionier" mag je ook wel eens een tank- gelukje hebben :-). Vielen Dank!

afbeelding3

700 (Wunder-)bar!

Bij de eerste serieuze bergpas is het wel even schrikken qua verbruik, hetgeen bijna verdubbelt bij de Fernpass. Gelukkig wordt deze "draaikolk" in de gastank weer gecompenseerd door de regeneratie van stroom tijdens het dalen (verbruik = 0 kg/100km), zie verbruiksgrafiek in de afbeelding. Het gemiddelde gebruik van de hele reis ligt op ca. 1,2 kg / 100 km, hetgeen gelijk is aan het gebruik in Nederland. Voornaamste factoren die het gebruik beïnvloeden zijn snelheid, hellingspercentage en (tegen-)wind. Daarnaast wordt het gebruik gestuwd door de verhoogde rol/wrijvingsweerstand van de winterbanden. Eigenlijk dezelfde natuurkundige factoren die het verbruik beïnvloeden bij een conventionele auto. Buitentemperatuur heeft geen noemenswaardig effect op het verbruik van de waterstofauto.

afbeelding4

Verloop van H2-verbruik over de Fernpass 

Al met al is de reis met waterstofauto prima bevallen. Met een aantal comfortabele rust-/tankpauzes is de reis naar Oostenrijk en terug, heel goed te volbrengen!

Enkele feiten over de reis:

  • Hyundai NEXO Plus Pack 2019 (zonder dakdragers en skibox)
  • Totaal afgelegde afstand: 2.170 km
  • Tankstops: 7 maal
  • Totaal waterstofverbruik: 26,48 kg
  • Gemiddeld verbruik: 1,22 kg/100 km
  • Kosten waterstof:
    • NL: ca. 12 euro/kg,
    • D: 9,50 euro/kg
    • AT: 9,00 euro/kg
  • Totale kosten: € 249,56
  • Luchtzuivering: 1386 kL)*
  • CO2-reductie: 298 kg

)* De hoeveelheid lucht die een 94 volwassenen per dag ademen, is gezuiverd.

afbeelding5

Status na aankomst in Fulpmes 14 februari 2020 

Infograpic

Je kunt hier de infographic downloaden met route en hoogteverschillen.

 

profiel mark pecqueur 200Over jeroen reessink

Jeroen Reessink werkt als projectmanager voor Dutch Boosting Group. Hij rijdt sinds 2019 op waterstof.

LinkedIn:  https://www.linkedin.com/in/jeroen-reessink-42265017/
Website: www.dutchboostinggroup.nl 

 

Events

LATER in 2020

logo h2 challenge fc

22-26 juni 2020

thumb nieuwe header hansa cannonball run 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form