hansa green tour 2019 360x92 header

Op de koffie komen

Stel: je bent lekker op vakantie en toe aan een kopje koffie. Je ziet een aardig terrasje en bestelt een espresso. Het zwarte goud blijkt gewoon spul, niet bijzonder goed maar ook niet slecht. Dan reken je af en vraagt de ober € 25 aan je. Onwaarschijnlijk? Niet in de wereld van elektrisch rijden.

Ik had mijn deelname aan de e-Cannonball goed voorbereid. Dacht ik. Ik had gezocht naar de lokaties van snelladers (van minimaal 100 kW), ik had gerekend met verbruik en afstanden en ik had naar de afrekensystemen (welk pasje heb ik nodig?) gekeken. De heenreis verliep dan ook vloeiend.

Bij de verplaatsingen ging het ad hoc. Tijdens het bezoek aan het James Bond museum in Sölden kon ik niet laden omdat ik mijn wachtwoord van Paypal niet meer wist. Dus ik was gedwongen om op weg naar Salzburg een snellader te nemen. Dat deed ik bij Völs (vlakbij Innsbruck). Bij het hotel in Salzburg plugde ik de Kona weer aan de snellader.

Toen ik de laatste dag op mijn app van New Motion keek zag ik dit:

resultaten newmotion

Eerste indruk

Als je ziet dat je ergens voor een paar euro je batterij hebt kunnen volladen, dan lijkt een prijs van € 18 (Seligweiler Ulm) aan de forse kant. Toch is dat € 0,33 per kWh. Dat is de helft meer dan je thuis betaalt, doch het is voor een snellader geen onschappelijk tarief.

Wat er in Völs en Anif gevraagd wordt, is echter van een andere orde. De nota van 0,3 kWh is een laadstop aan een 40 kW AC-paal (de CCS en Chademo waren bezet). De laadstop heb ik afgebroken omdat de CCS-paal vrij kwam. 0,3 kWh voor € 1,43 dat is bijna € 5 voor 1 kiloWattuur. Niet te geloven! Maar wel te verklaren als er een starttarief in rekening wordt gebracht.

De laadbeurt aan de snellader (Anif) kostte € 0,88 per kWh. Belachelijk hoog, dan voel je je echt bekocht. Zeker omdat nergens tarieven vermeld staan. Als je op vakantie bent en een kopje koffie besteld en € 25 mag afrekenen.

Wie rekent wat?

Er zijn partijen die in netwerken van snelladers investeren en deze exploiteren. Dat zijn de zogenaamde Charging Providers. Voorbeelden: Fastned, Ionity, Innogy,enzovoorts.

Als deze allemaal met eigen pasjes werken, zoals in de begintijd, dan is dat niet handig voor de consument. Daarom zijn er partijen ontstaan die laadpassen verstrekken waarmee je van deze netwerken gebruik kunt maken. Dat zijn de Payment Providers. Voorbeelden: NewMotion, Plugsurfing.

Die Payment Providers werken natuurlijk niet voor niks. Daarom  leggen ze een toeslag bovenop de laadkosten.

Wat was nou het geval?

Alle stations waar de nota extreem hoog uitviel waren van Smatrics. Dat is een Oostenrijks netwerk. Zij rekenen € 0,45 per minuut voor het gebruik van hun snellader.

De eerste stop duurde 72 minuten maal € 0,45 maakt € 32,40. NewMotion rekent dan een kleine opslag van iets meer dan € 2,00 voor het afrekenen. In Anif had ik de snellader 82 minuten bezet gehouden. Daarvoor zou ik dan € 36,90 moeten afrekenen. NewMotion maakt daar € 40,55 van.

Voor wie de cijfers nog abstract zijn: op de 46 kWh die ik in Anif bijlaadde kan ik 276 km afleggen. Mijn energiekosten zijn dan € 0,15 per kilometer. Daarmee ben je een stuk duurder uit dan met de meeste benzineauto’s.

Wat doe ik de volgende keer?

Er valt best iets te zeggen voor het betalen per minuut. Daarmee voorkom je laadpaalkleven. De betreffende laadpalen stonden bij een winkelcentrum (Völs) en een hotel (Anif). Plekken waar je makkelijk meer dan een uur doorbrengt.

Probleem is dat je als consument doorgaans niet op de hoogte bent van deze tarieven. Ik kies er dan ook voor om te laden bij charging providers waarvan ik weet dat de tarieven ‘netjes’ zijn: Fastned (afrekenen zonder tussenkomst van Payment Provider) of Ionity (prima netwerk, mooie laders en faire prijs).

Wat kunnen anderen doen?

De tarieven zijn uitermate ondoorzichtig: wel of geen starttarief? Betalen per kWh of per tijd? Of per sessie? Snelladen is geen parkeren, van EV-rijders mag je verwachten (ongeschreven code) dat ze snelladers niet onnodig lang bezet houden. Maar de consument is hier de zwakkere partij.

De overheid (=politici en beleidsmedewerkers) roep ik op om transparante prijzen af te dwingen. Dat kan door simpelweg het vermelden van de tarieven op de snelladers verplicht te stellen.

Ik doe een oproep aan alle EV-rijders: ga niet laden bij Smatrics! Vermijd alle onduidelijke losse snelladers en kies voor grote partijen als Fastned of Ionity die meer dan één snellader op een station hebben.

Dat het ene kopje koffie wat anders smaakt en een ander prijskaartje heeft is niet erg. Maar het gevoel dat je op de koffie bent gekomen is voor niemand goed.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Reacties  

Jan Jirka Rijsdijk
+1 # Jan Jirka Rijsdijk 20-03-2019 19:24
Beste Arjan,
top om om deze ervaring zo te delen. Een helder en goed verslag.

Graag wil ik hierop reageren

Tarief per minuut niet voor niks
Door een (extra) tarief per minuut te berekenen wil men voorkomen dat er 'te lang' aan de snelladers wordt geladen. Dat jij zelf al aangegeven, toch zie ik in je verslag laadsessies van 54 minuten en langer voorbij komen. Dat zijn momenten dat andere EV-rijders geen gebruik kunnen maken van die stekker. In de wereld van elektrisch rijden is dat op zijn zachtst gezegd 'not done' terwijl er ook wel eens 'ronduit asociaal' gezegd wordt. Volgens mij heb jij nu ervaring aan het op doen en sta je niet 'expres lekker lang te laden'.

Alternatieve palen
Wat Anif betreft had je een klein stukje verderop bij Lidl gratis kunnen laden. Ook tegen 50 kW (kijk maar eens op www.goingelectric.de\stromtankstellen).
Overigens is NewMotion echt niet de goedkoopste laadpas. Zelf heb ik ervaring met Maingau en Telekom, die zijn toch weer wat goedkoper.

Laadsnelheid tijdens snelladen
Als ik in detail naar de laadsessie in Anif kijk: die duurde 1 uur en 22 minuten met een volume 46 kWh. Dat is een gemiddelde laadvermogen van 33 kW. Aan het begin gaat laden op maximale vermogen (hier: ongeveer 50 kW) maar doordat de accu door het laden warm wordt zal de auto het gebruikte vermogen verminderen. Fastned heeft voor de Kona (support.fastned.nl/.../...) daar ook een mooi overzicht van. Daar zie je het laadvermogen vanaf 70% wordt beperkt.

Wat kan je doen de volgende keer
Als ik er nu vanuit ga dat jij je accu niet helemaal leeg rijdt en 20% als minimum leeg genoeg vindt én je stop met snelladen vanaf 70% dan hoef je maar (50% van 64kWh=) 32 kWh aan volume te laden. Volgens mij gaat dat bij de Kona in ongeveer 30 minuten en dan heb je 70% van de accu vol. Maar dan is de accu toch nog niet vol? Dat klopt, maar dat is ten eerste niet nodig, ten tweede kost dat erg veel tijd en verder blokkeer je de paal dan onnodig.

Het is volgens mij (en uit ervaring van andere Leaf-rijders) beter om een andere strategie te hanteren. Bepaal hoe veel volume je kan laden terwijl je de maximum snelheid van de paal benut. Kijk wat voor bereik dat oplevert en zoek op basis daarvan de volgende laadpaal. Dat betekent wel vaker laden maar ook korter laden in totaal. In het geval van de Kona kan je dan 64 kWh laden in 60 minuten (2 maal 30 minuten laden, levert 2 maal 32 kWh op). Jou sessie in Anif leverde maar 46 kWh op in 82 minuten. Dat lijkt eigenlijk als je laadsessie langs A5 Ost, dat was 40 kWh in 37 minuten (gemiddeld 65 kWh).

Tel jij tijdwinst uit zou ik zeggen.

met vriendelijke groet
Jan Jirka Rijsdijk
Antwoorden

sign up 2 2019 300

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg