Mobiliteit na corona

De Corona pandemie zorgt ervoor dat we met alle creativiteit die in ons zit proberen te blijven ondernemen. De al dan niet vrijwillige quarantaine zorgt ervoor dat we meer dan ooit  contact met business partners onderhouden via video verbindingen. De run op webcams heeft op veel online shops een langere levertijd voor de benodigde hardware veroorzaakt.

Videoconferentie stelt eigenwaarde op proef

Iedereen die tot voor kort onder het mom van “kan alleen face to face” elke morgen in zijn auto sprong, heeft inmiddels de drempels van het videoconfereren moeten overwinnen. Drempels? Ja, want ook ik schrok van mijn eigen weergave op het beeldscherm en dan ook nog permanent aanwezig. Dit is dan toch anders dan ‘s ochtends die laatste, al dan niet goedkeurende, blik in de spiegel voordat we op weg gaan naar de eerste afspraak. Tijdens een videoconferentie zien we onszelf permanent en worden de hele tijd geconfronteerd met onze bad hair day, scheerwond of pukkel en wat al niet meer dat maakt dat onze eigenwaarde redelijk op de proef wordt gesteld. Na de door de min of meer verplichte home-office diverse video calls verder te zijn, ben ik aan mijn eigen beeld volkomen gewend en merk dat de andere deelnemers net zo op mij reageren als in levende lijve. Inmiddels neem ik zonder enige gêne deel aan deze conferenties

Binnen no-time hebben we ons het vergaderen via dit kanaal eigen gemaakt en communiceren we volgens een nieuwe etiquette waarbij je, net als vroeger op school, eerst je hand op moet steken wanneer je wilt reageren tijdens een overleg met meerdere mensen.

En nu houden we tijd over. Natuurlijk werkten we tijdens de autorit onze bellijst af om zo de tijd in de auto nuttig te besteden. Desondanks ging er in de auto toch ook behoorlijk wat tijd verloren. Een nog belangrijker effect van het thuiswerken en vergaderen via video conferentie is dat er nu vrijwel geen files meer zijn en de lucht tot 50% schoner is.

Verduurzamingsslag in mobiliteit

Hierbij spreek ik de hoop uit dat al deze positieve effecten van thuiswerken er wellicht toe kunnen leiden dat we dankzij Corona nu eindelijk ook de verduurzamingsslag in mobiliteit gaan maken. Veel van de wekelijkse en maandelijkse overleggen met mijn collega’s in Nederland, Noord en Zuid Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn nu al efficiënter simpelweg omdat niet alleen op reistijd wordt bespaard maar ook op hotelovernachtingen.

Minder kilometers; kleinere accu

Als we minder kilometers hoeven af te leggen voor ons werk, is de stap naar e-mobiliteit opeens een stuk minder groot en dus sneller gemaakt. Een van de grootste drempels voor de overstap naar (volledig) elektrisch rijden is nog steeds de reikwijdte (lees: te weinig kilometers kunnen rijden op één acculading) Nu blijkt dat we met het afleggen van aanzienlijk minder kilometers tóch ons werk kunnen doen is minder en anders reizen een reëlere optie geworden. Voor minder kilometers kan sneller genoegen worden genomen met een kleinere batterij in de auto, waardoor de aanschaf van een e-auto ook goedkoper wordt. Immers hoe kleiner de batterij des te goedkoper de auto.

Revival Beurzen en Congressen?

Over anders reizen gesproken: nu we niet meer voor elke afspraak in de auto springen, is de grote vraag waarvoor we dan wel nog zouden willen reizen. Naar mezelf kijkend zou dat bijvoorbeeld een beurs of een congres kunnen zijn. Dit zou bij uitstek weer de gelegenheid kunnen worden om op één dag weer eens meerdere relaties persoonlijk te spreken, naast de mogelijkheid om de reeds via diverse kanalen gepresenteerde nieuwe producten in het echt te zien. Daarvoor waren dergelijke evenementen natuurlijk al bedoeld, maar de interesse was duidelijk tanende. Doordat we nu met zijn allen op een andere manier werken en contacten onderhouden, ook al is dat momenteel min of meer gedwongen, voorspel ik dat wanneer dit doorzet, Beurzen en Congressen weer op toenemende deelname en bezoekers kunnen rekenen en aan een revival beginnen. Immers wanneer we elkaar (lees ons netwerk) minder live treffen, dan is een evenement waarbij je in twee of drie dagen je gehele netwerk weer eens live kunt onderhouden zeker de moeite waard om (elektrisch) naar toe reizen.

Intensiever gebruik “nieuwe” communicatiemiddelen

Naast de wedergeboorte van congressen en beurzen zullen er  er nieuwe content marketing platformen met video uitzendingen ontstaan die vaker zullen worden bezocht om in onze behoefte aan informatie te voorzien. Electrive.net een media portaal uit Berlijn is hier al mee begonnen en ook vakwereld.nl is druk doende om op deze wijze zinvolle informatie met ons te delen.

Webinars voor klanten en prospects. Allemaal niet nieuw maar wel ineens veel interessanter nu we de deur niet uit mogen. Ook een ouderwets verkoopgesprek kan digitaal. Kortom alle “nieuwe” digitale communicatiemiddelen die we tot onze beschikking hebben zullen intensiever dan ooit gebruikt gaan worden, nu we momenteel tot het gebruik hiervan min of meer zijn veroordeeld en alle bedenkingen hiertegen zullen vervagen door het door de huidige situatie gedwongen gebruik ervan.

Verplichting tot handhaven huidige manier van werken

Verder durf ik te stellen dat onze regering straks als de besmetting met het Covid19 virus onder controle is, het bedrijfsleven best zou mogen verplichten om de huidige manier van werken zoveel mogelijk te handhaven. Dit als wederdienst voor alle financiële steun tijdens de huidige Coronacrisis. Ik denk daarbij aan beloningen voor goed gedrag in dit kader, maar nu ook eindelijk die CO2 tax voor de ondernemer die slecht kan leven met de veranderingen en terugvalt in oude gewoonten. Dan slaat @Wiebes twee vliegen in een klap, hij voldoet alsnog aan de CO2 doelstellingen die NL moet halen volgens het Urgenda arrest, en de investeringen in alle Corona hulp worden versneld terugverdiend door de winst op het milieu.

Mobiliteitsbehoefte mens in gedrang?

Tot slot is hier natuurlijk de vraag of wij hier met z’n allen gelukkiger van worden. Immers volgens @Carlo van de Weijer heeft de mens een natuurlijk behoefte heeft om elke dag mobiel te zijn. Aan het begin van onze mensheid ging men lopend op jacht, later met een paard, en inmiddels jagen we in onze auto’s op succes. Hoe moeten we in deze mobiliteitsbehoefte voorzien als we vanaf nu moeten jagen vanachter de computer met een videoverbinding? Ik weet het wel: de tijd die ik overhoud nu ik niet meer voor elke afspraak onderweg ben, ga ik gebruiken om zelf te bewegen in plaats van me te verplaatsen met een auto. Wandelen, fietsen, klussen, gezond koken etc. Ik zie de zorgkosten inmiddels ook dalen…

 

henk meiborch 150Over HEnk Meiborg

New Mobility Architect and Co Creator @Emodz

LinkedIn:  https://www.linkedin.com/in/henkmeiborg/
Website: www.emodz.com

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen