Het rijden met een waterstofauto is toch wel een beetje pionieren. Het leuke aan pionieren is dat het een bijzondere band schetst met medepioniers. Ervaringen, spanningen en nieuwe ontwikkelingen worden veelvuldig gedeeld in diverse WhatsApp-groepjes. Vooral de groep "Waterstoftankstations NL" is er een om in de gaten te houden, mocht je net de behoefte hebben om te tanken. In deze groep wordt de actuele informatie gedeeld t.a.v. beschikbaarheid/storingen bij de waterstoftankstations in Nederland. Oké, nog niet zo professioneel als de Duitse H2.Live-App, maar het medium functioneert wel. 

Het is zaterdagavond en kom in de Whats-App groep een bijzondere oproep tegen. Carl Holthausen vraagt of iemand zijn waterstofauto de komende midweek wil uitlenen aan de burgemeester van Groningen, de heer Schuiling. De burgemeester zal gaan spreken op een waterstofconferentie in Hamburg en wil daar graag op gepaste "watergedragen" wijze arriveren. Zonder aarzelen reageer ik op het verzoek van mijn burgervader met als doel de waterstoftransitie te promoten. Daarnaast wordt ook gepast invulling gegeven aan een van de voorwaarden om de auto te mogen rijden, zijnde inzet voor promotiedoeleinden (zie mijn 1e blog).

Zondagochtend met het gezin aan het ontbijt, vertel ik dat de burgemeester in onze auto gaat rijden. En uiteraard waarom hij dat wil, immers het is nooit te vroeg om over de noodzaak van energietransitie te praten. Samen met de kinderen poetsen en stofzuigen we de auto van binnen om vervolgens een tripje naar de wasstraat te maken. Op de achterbank een uitstalling van flesjes water, rolletjes pepermunt en uiteraard wat merchandise van Dutch Boosting Group. Je kunt maar één keer een verkeerde indruk maken :-).

blog 4 2

Dinsdagochtend vindt de overdracht plaats op het stadhuis in Groningen. Na een prettige kennismaking met de heer Schuiling en zijn chauffeur volgt een korte uitleg en uiteraard een fotomomentje. Op weg naar Hamburg met een volle tank aan waterstof, te danken aan Holthausen. Een enkele reis van 300 km ligt ruim binnen de reikwijdte van een volle tank (ca. 550 km), en bovendien zijn er tankstations onderweg in Bremen (2 st.) en Hamburg (4 st.). Gute Fahrt!

blog 4 3

Gedurende de reis wordt ik veelvuldig op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen. Heenweg is prima verlopen als ook het tanken in Hamburg: "Wir sind ganz abgefullt mit 700 Wunderbar".

De speech van de heer Schuiling is met veel aandacht en interesse gevolgd. Groningen en Hamburg bundelen kennis, kracht en technologie om Europese topregio te worden op het gebied van groene waterstof. Ambities zijn uitgesproken, interessante connecties zijn gelegd en met kers op de taart wint de gemeente Groningen de prijs voor de meest efficiënte trip op waterstof naar Hamburg! De Duitsers zijn gek op de Hyundai Nexo en er wordt serieus geboden op de auto, aangezien deze op korte termijn beperkt leverbaar is.

blog 4 4

Gelukkig kan ik mijn auto en onze burgemeester weer veilig en ongeschonden opwachten. Thuis glunderen de kinderen van trots dat onze Stad een prijs gewonnen heeft met onze auto. Daarna volgt er onenigheid wie er op de burgemeestersplek op de achterbank mag zitten.

blog 4 5

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form