Jaguar Land Rover maakte eind 2018 de ‘eindejaarsgekte’ mee met de volledig elektrische I-PACE, een eerste premium EV volledig tegen 4% bijtelling. Leasemaatschappijen kochten de auto massaal in, autorelingen werden met spoed aangepast, corporate Nederland kon weer in een Jaguar rijden! “Hallucinante taferelen”, aldus Kris Verleye en Ramon Duivenvoorden van Jaguar Land Rover. Maar: houdt deze gamechanger de Jaguar-heritage in stand? Ook nu in het 8-procents tijdperk?

2019 was een bizar jaar voor de twee fleetsalesmannen van Jaguar Land Rover (JLR). Aan het begin van dit jaar knalden nog de champagnekurken. Er waren immers de voorbije maanden zo’n 4000 Jaguar I-PACE’s afgeleverd. Een ongekend aantal voor zo’n relatief klein automerk. Dat had natuurlijk alles te maken met de eindejaarsrun waarbij de 4% bijtelling gold voor het hele aankoopbedrag. De Vlaming Kris Verleye, ook verantwoordelijk voor de fleetsales in België en Luxemburg, fronste menigmaal zijn wenkbrauwen. Dat de fiscus in Nederland in grote mate de autokeuze bepaalt voor de zakelijke rijder, wist hij wel. Maar dat mensen zo makkelijk zijn te verleiden? “Daarin is de Belgische markt toch heel anders. Bij ons is de auto nog meer een statussymbool. België is ook een premium-automarkt. Het verklaart wellicht ook dat de nieuwverkopen van de I-PACE in het veel kleinere België ongeveer op hetzelfde niveau zitten als in Nederland. Eind dit jaar dan. Niet eind 2018.”

jaguar i pace

Jaguar verkocht in december 2018 precies 2.651 vol-elektrische I-Paces

Na de champagnekurken van januari 2019 volgde al snel het nieuws dat Jaguar Land Rover flink moest reorganiseren. Net als alle fabrikanten heeft het last van de terugvallende verkopen in China. Ook in Engeland liepen de verkopen terug. Duivenvoorden: “Die reorganisatie heeft er logischerwijs ingehakt. Maar afgezien van die ontwikkelingen zijn we toch tevreden over 2019. Waarbij we merken dat de I-PACE sinds de zomer weer volop meedoet in de verkopen. Ditmaal is er sprake van een gezonde groei, waarbij we ons ook weer volop kunnen richten op het adviseren van klanten en het uitleggen wat elektrisch rijden precies inhoudt.”

Niet veroordeeld tot de rechterbaan!

Dat laatste ging eind 2018 niet altijd even goed. Jaguar kreeg een publiek binnen dat de auto met een muisklik hadden besteld en die geen ervaring had met elektrisch rijden. Normaal leunt JLR sterk op het dealercorps, bij een I-PACE vindt er zelfs een pre-afleveringsgesprek plaats waarin er bij de klant onder andere wordt afgevinkt of er bijvoorbeeld laadpalen zijn, thuis en/of op het werk. “Die service kwam in het gedrang bij die mensen die via hun leasemaatschappij de I-PACE hadden besteld en die dus in een recordtempo moesten worden geleverd. Veelal berijders die werden gelokt door de 4 procent bijtelling, de 400 pk van de auto en natuurlijk het merk Jaguar! En veruit de overgrote meerderheid had nog nooit elektrische gereden.”

“Elektrisch rijden smeedt een hechte band met je auto; je bent bewuster aan het rijden. Dan ga je ook hechten aan kwaliteit”

Die problemen zijn inmiddels voorbij. Mensen stappen nu beter geïnformeerd in een I-PACE en zijn razend enthousiast. Elektrisch rijden is nu eenmaal ‘ten principale’ anders dan rijden in een auto met een conventionele motor, benadrukken zowel Verleye (dieselrijder) als Duivenvoorden (I-PACE rijder). Elektrisch rijden is toch vooral plannen en vooruitzien, weet Duivenvoorden uit ervaring. Hoewel hij zeker niet veroordeeld is tot de rechterbaan – ik rijd tenslotte Jaguar! – gaan de gesprekken in het bedrijfsrestaurant wel over de locaties van snelle laadpalen, het effect van een slipstream op de range en het maximale halen uit je accupakket. “Wellicht niet het meest sexy onderwerp, maar ik zou inmiddels niet meer anders willen rijden. Elektrisch rijden werkt verslavend. En natuurlijk helemaal in een I-PACE die toch vooral in de eerste plaats een Jaguar is én rijdt als een Jaguar”, aldus Duivenvoorden.

jlr landrover defender 72 300x200

Onderdeel van de Jaguar Land Rover heritage: deze historische Land Rover, pre-productienummer 7, is een van de drie auto’s waarmee Land Rover in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam zijn werelddebuut maakte. De auto was jarenlang zoek en werd in 2016 teruggevonden

Eigen bijdrage

Dit laatste moet absoluut weer het onderscheidend vermogen worden van de I-PACE, benadrukt ook Verleye. Die focus op de bijtelling doet een auto als de I-PACE eigenlijk geen recht. Hoewel de I-PACE een Jaguar wel bereikbaar heeft gemaakt voor de zakelijke rijder. Dat komt natuurlijk vooral door het groene karakter van de auto. “Opmerkelijk is dat veel leaserijders een eigen bijdrage zijn gaan betalen om een I-PACE te mogen rijden van de werkgever. Die eigen bijdrage maakt deze auto van 80K over de hele gebruiksduur zelfs goedkoper dan bijvoorbeeld een brandstofauto van 60K waar ze recht op zouden hebben. Maar minsten zoveel autoregelingen zijn aangepast om elektrisch rijden mogelijk te maken. Vooral bij bedrijven met strenge CO2-doelstellingen”, aldus Verleye.

Elektrisch vervoer zou voor een merk als Jaguar wel eens de band met de berijder kunnen versterken, zeggen beide heren. JLR komt in 2020 met nieuwe PHEV’s, die eveneens ‘volwassen’ zijn geworden en eind 2020 komt er meer vol-elektrisch nieuws. Duivenvoorden: “Elektrisch rijden smeedt een hechte band tussen berijder en auto; je bent bewuster aan het rijden. Dan ga je ook hechten aan kwaliteit, aan al dat elektronisch vernuft dat op een I-PACE zit. Jaguars, maar ook Land Rovers, zijn geen auto’s om van A naar B te komen. Onze auto’s zijn emotie. En dat zullen ze blijven. Ongeacht de hoogte van de bijtelling.”

 

profiel mark pecqueur 200Over bart luteijn

Bart Luteijn heeft zijn roots in de journalistiek en schrijft de laatste jaren vooral over de uitdagingen van bedrijven en organisaties om over te schakelen op duurzame mobiliteit

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bart-luteijn-29b9141/ 
Website: www.trendsinautoleasing.nl 

 

 

Events

LATER in 2020

logo h2 challenge fc

22-26 juni 2020

thumb nieuwe header hansa cannonball run 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form