Photo by Skitterphoto from Pexels

De coronacrisis heeft een flinke impact op onze mobiliteit. Er staan veel auto’s al wekenlang stil op de oprit. Wat betekent dat voor de verschillende aandrijflijnen? Een inventarisatie.

Benzine (E10 – 10% bio-ethanol)

Al enkele jaren wordt er aan benzine ethanol (alcohol) toegevoegd. Dat is beter voor het milieu. Maar het heeft ook nadelen. Niet alle oudere auto’s (van voor 2000) zijn bestand tegen de werking van ethanol. Ethanol bevat minder energie dan benzine, waardoor het rendement daalt en het verbruik hoger wordt.

De RAI ziet nóg een probleem: ethanol is hygroscopisch. Dat betekent dat het vocht opneemt. Door de lockdown staan er heel veel auto’s stil. Dat is volgens de RAI voorlopig geen probleem, maar kan op termijn problemen geven.

Mark Pecqueur, trainer en keynote speaker bij Fabriek Kramiek, hierover: "Dat er alcohol zit in E10 klopt! De energiedichtheid van ethanol is lager, maar deze van benzine is ook niet constant...

Het aantrekken van water, is geen probleem voor roestvorming: het water blijft in oplossing en vermits er voor roestvorming ook zuurstof nodig is, is dit niet direct een probleem.

Laat je je wagen voor maanden stil staan, dan doe je dit het beste met een volle tank.

Zo is er een minimum aan plaats voor de lucht die vocht kan bevatten, en de kans dat er water in je brandstof komt, minimaal.

En ja, die volle tank kost in deze Coronatijden plots een pak minder... Dus waar wacht je nog op?"

De brandstofprijzen zijn inderdaad gedaald. Wat dat betreft een tip:  MultiTankCard maakte onlangs bekend dat de goedkoopste benzinepomp (€ 1,35/liter) bij de Makro in Best staat.

Batterij Elektrisch

Ook batterijen die je niet gebruikt lopen leeg. Wat is wijsheid? Moet je je auto aan de lader laten?

Henk Meiborg, new mobility architect bij Emodz stelt: “Allereerst is het van belang te weten dat wanneer je de auto wegzet dat de accu bij voorkeur niet geheel vol is maar ca.70%. Daarnaast is er sprake van "vampire drain" of te wel zelfontlading van de accu. Gemiddeld verliest een accu ongeveer 1% per 24 uur. Echter niet elke auto verliest evenveel. Een Tesla kent bijvoorbeeld een "Sentry mode" die camera opnames maakt als de auto geparkeerd staat. Dit vraagt natuurlijk ook energie en het verdient dus aanbeveling om deze sentry mode uit te zetten als je de auto langere tijd niet gebruikt. Via een app op je smartphone kun je in veel gevallen zien wat de staat van de accu is. Echter door de app te gebruiken haal je de auto uit z'n slaap stand hetgeen ook energie kost. Af en toe een keertje kijken en bij een lager percentage van zeg 40% hem weer opladen tot 70% is het devies.”

Waterstof Elektrisch

Rijden op waterstof kent weer andere problemen. De waterstof blijft in de tank goed bewaard. Volgens de geldende normen kun je waterstof minimaal 13 jaar in de tank bewaren voordat ie helemaal leeg is. De uitdaging zit hem daar in de brandstofcel.

We vroegen het Mark Pecqueur: “Proton Exchange Membraan (PEM)-cellen dienen inderdaad vochtig te blijven. Uitdrogen is een probleem maar vochtig blijven ook. Het heeft jaren ontwikkelingstijd gekost om PEM cellen op lage temperatuur te kunnen bewaren. Waarom? Heel simpel bij O°C bevriezen ze gewoon. Door de cel gecontroleerd uit te drogen en erna terug gecontroleerd te bevochtigen heeft men het koudstartprobleem van PEM cellen onder controle gekregen. Uitdrogen is dus geen probleem op voorwaarde dat er waterstof aanwezig is in de tanks. De rest wordt geregeld door het celmanagement van de brandstofcel.”

 

Photo by Skitterphoto from Pexels

Aanmelden nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen