Ik rijd als Bert

Eind jaren ‘80 was Nederland in rep en roer: de maximum snelheid op de Nederlandse snelwegen zou worden verhoogd van 100 naar 120 km/h. Er werd toen een soortgelijke discussie gevoerd als nu. Ik vond het met mijn roze papiertje vers op zak wel een aardige maatregel: lekker hard rijden, spannend! Onze garagehouder stelde vrij ontnuchterend: ‘er verandert niets, want iedereen rijdt al 120’. Dertig jaar later zijn we terug bij af.

Sinds de start van E-xpeditie.nl (2016) duik ik in de materie van duurzaam rijden. En al vrij snel stelde ik vast dat elektrisch rijden nog géén zoden aan de dijk zet. Dat was in 2016 zo en dat is nu nog steeds zo. We hebben 8,5 miljoen personenauto’s rondrijden in Nederland. Daarvan zijn er 77.000 volledig elektrisch en 96.000 plug in hybride. [Bron: RVO]

grafiek aantal autos in nederland fossiel vs elektrisch

Het aandeel volledig elektrisch is een kleine 1% van het totale wagenpark. Er van uitgaand dat al die volledig elektrische auto’s op volledige groene stroom rijden, kun je die taartpunt beschouwen als emissiewinst.

Wil je laaghangend fruit plukken en een serieuze emissiewinst pakken, dan moet je iets met die grootste taartpunt doen. En de meest eenvoudige besparing heet gedragsverandering: het gaspedaal minder diep indrukken. Dat kunnen we allemaal (als we dat willen) en daar kunnen we vandaag nog mee beginnen.

Het lijkt er op dat ons kabinet nu echte maatregelen gaat nemen door de in 1988 ingestelde verhoging naar 120 (en de onlangs geintroduceerde limiet van 130) gaat terugdraaien. Het effect is enorm. Wie 100 km/h rijdt, verbruikt maar 60% van de energie die nodig is om 130 km/h te rijden. De taart ziet er zo uit als we met zijn allen 100 rijden:

130 vs 100

Dat is een enorme reductie toch?

Het kabinet krijgt van bouwers en boeren het verwijt dat ze niet doorpakken. Om de limiet van 130 naar 100 in te stellen moet natuurlijk wat gebeuren: wetgevingsproces, borden laten maken, voorbereiden en uitvoeren en inregelen handhaving. Dat is werk en dat heeft een doorlooptijd.

Maar als we er vandaag mee kunnen beginnen, waarom zouden we dan wachten tot onze overheid de boel geregeld heeft? Mijn buurman Bert rijdt al jaren 100. En sinds ik elektrisch rijd, rijd ik ook wat rustiger.

Ik rijd als Bert

Ik ga het goede voorbeeld van mijn buurman overnemen. Ik ben er gisteren mee begonnen en ik vond het best relaxed. Persoonlijk lijkt het me best aardig als mijn garagehouder straks zegt ‘die maatregel maakt niks uit. Iedereen rijdt al lang 100.’.

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form