Hoe comfortabel en schoon elektrisch rijden ook mag zijn, nog niet iedereen gaat overstag. Heel veel mensen die zich oriënteren op een andere auto kijken naar het gebruiksgemak: kan ik met een elektrische auto blijven doen wat ik gewend ben? Het antwoord is nee. Hoe je het ook wendt of keert, je zult je gedrag moeten veranderen. Hybride is een oplossing die aan beide verlangens tegemoet komt: toch elektrisch rijden en tóch een grote actieradius. Ik ben een week op pad geweest met een extreme hybrid: de Mercedes S560e Lang AMG.

mercedes s 560e brummen

Over de auto

Voor wie hem nog niet kent: de S-klasse is een auto voor eindbazen die alles kunnen delegeren, ook het chauffeuren. Hij weegt ruim 2.200 kilogrammen, wat een plus is voor het regeneren van energie. Keerzijde is dat het ook veel energie kost om die massa te versnellen. Hoe pakt dat uit qua elektrische actieradius en het verbruik?

De officiële cijfers zijn een gemiddeld verbruik van 2,8 l/100 km (1 op 35,7) en een elektrisch bereik van 50 kilometer. Maakt ie dat waar?

Hoe is getest?

Tijdens de testweek is de auto waar mogelijk bijgeladen en is er niet getankt. Bij het inleveren van de auto is deze afgetankt. Na 804 afgelegde kilometers verdwenen er 51 liters benzine in de tankopening. Het gemiddelde brandstofverbruik kwam daarmee uit op 6,3 l/100 km (1 op 15,7). Dat vind ik zelf ongekend netjes voor zo’n grote auto.

Behalve benzine is er ook elektrische energie verstookt. Dat is niet eenduidig vast te leggen omdat je wél de ingaande elektrische energie kunt noteren, maar niet de energie die wordt geregeneerd tijdens het rijden. De vraag is dan: hoe stel je het elektrische bereik vast?

Daimler claimt een elektrisch bereik van 50 kilometer. Zelf constateerde ik dat na bijna 30 kilometer (en dan zit je meestal al op de snelweg) de ondergrens van de batterij bereikt is en dat de benzinemotor bijspringt. Tegelijkertijd zag ik dat het elektrisch bereik gaandeweg de rit – dankzij regeneratie – gestaag opliep. In bijgaand voorbeeld had ik 150 kilometer afgelegd, waarvan 45 kilometers volledig elektrisch.

De verzamelde cijfers geven het volgende beeld:

verbruikcijfers

Laadpalen

Met een Mercedes S valt op korte afstanden prima elektrisch te rijden. Maar dan moet je wel tussendoor kunnen opladen. Mijn ervaringen op de eerste dag daarmee waren dramatisch:

Bij mijn eerste bezoekadres (een nieuwbouw pand) waren de laadpalen nog niet geleverd. Bij een lunch heb ik kortstondig opgeladen bij Fastned (maar de S kan niet snelladen). Daarna kwam ik bij een gemeentehuis, waar een hele vloot eigen auto’s aan eigen palen hingen. De publieke laadpalen bleken stuk. En op mijn laatste afspraak, een groene gemeente in het oosten des lands, had geen laadpalen op het parkeerterrein op het marktplein.

Conclusie

143 km 63 elIk ben nog steeds onder de indruk dat ik met een auto van 2.200 kilo en met zo’n zware benzinemotor verbruikscijfers weet te scoren waar een gewone middenklasser zich niet voor hoeft te schamen. En ja natuurlijk gaat er ook een karrevracht stroom doorheen.

Terug naar de beginvraag: maakt de Mercedes de beloofde cijfers waar? Ja, maar dat is dus sterk afhankelijk van de afgelegde afstand. En van de rijomstandigheden. Tijdens de Cleantechtest wist ik maar liefst 63 van de 143 afgelegde kilometers elektrisch af te leggen. Dat is bijna de helft!

De reacties uit mijn omgeving waren wisselend: enerzijds is mijn onder de indruk van de auto, anderzijds is ‘het overdreven’. Ik heb in het verleden een bijbaan als directiechauffeur gehad en weet dat deze auto vooral functioneel is: het is in de eerste plaats een stuk gereedschap. En degenen die hierin vervoerd worden, spenderen een groot deel van hun werkende leven in dit rijdende kantoor. Daaraan stel je andere eisen dan aan een woon-werk-van-negen-tot-vijf-auto. Soms moet je ad hoc naar de andere kant van het land en kun je het je niet permitteren om onderweg een half uur te moeten snelladen.

Voor deze doelgroep moet laden sneller gaan dan nu en de infrastructuur moet nog veel fijnmaziger worden. Waterstof is een prima alternatief, maar ook hier ontbreekt een fijnmazig netwerk. Tot het zover is, is er echt niks mis met een degelijke hybride.

Aanmelden nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen