From highway to i-way

Dat de gevolgen van het Covid-19 virus op mens, maatschappij, mobiliteit en economie vandaag desastreus groot zijn, hoeft geen betoog. Maar ik stel mij de vraag, wat na deze pandemie? Wat zijn de gevolgen op middellange en lange termijn? Want vandaag legt men de economie lam, om de verspreiding van het virus halt toe te roepen, of op zijn minst toch af te zwakken. Maar bedrijven kunnen niet inactief blijven, de kassa is inmiddels geplunderd, en dient snel weer gespijsd te worden...

Werknemers met verplichte thuisarbeid, worden ondertussen aangespoord om een versnelling hoger te schakelen. Back to business is de boodschap! Maar hoe dan? In ieder geval niet meer op de oude, we rijden naar de klant of afspraak toe, manier. Neen, de snelwegen om zaken te doen, zijn niet langer meer opgebouwd uit asfalt of beton, maar bestaan vandaag uit digitale bits en bytes. De highway maakt aan een razendsnel tempo plaats voor de i-way.

Meetings organiseren we vandaag via digitale applicaties, die bij veel bedrijven vandaag eindelijk vanonder het stof gehaald worden, en handelen doen we online, via e-commerce. Noodgedwongen, maar wie vandaag geen zaken kan doen met zijn klanten via de digitale snelweg is eraan voor de moeite, en doet bijgevolg helemaal geen zaken meer. 

Boeten we nu in aan efficiënte? Is die i-way nu sneller of trager dan de highway? Werkt het digitaal overleg minder goed? Het is vast en zeker anders, en voor velen even aanpassen. Maar als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie, dan kan ik enkel vaststellen dat meetings veel vlotter verlopen, straight to the point zijn, en ik veel productiever ben dan voorheen. Ja, mij niet meer hoeven te verplaatsen voor een meeting met collega’s of klanten heeft zo zijn voordelen. De impact op de commercie is natuurlijk een ander paar mouwen. Deze is sterk afhankelijk van de sector waarin je actief bent, en de mate waarin je producten of diensten aanbod al dan niet reeds gedigitaliseerd zijn. Eén ding is zeker, we stellen met z’n allen vast dat het anders kan, dat het vandaag anders moet, en dat deze nieuwe aanpak ook voordelen biedt. Neem nu bijvoorbeeld thuiswerk, en het vertrouwen van de werkgever wat daarmee noodgedwongen gepaard gaat. Ik ben ervan overtuigt dat enerzijds heel veel werknemers vandaag de voordelen van thuiswerk aan den lijve ondervinden. En dat anderzijds veel werkgevers ervaren dat het werkt, en aan vertrouwen winnen om dit ook in de toekomst mogelijk te maken. Ga er maar vanuit dat er straks veel werknemers vragende partij zullen zijn om één of meerdere dagen per week van thuis uit te werken.

shutterstock 1237469581

Een ander mooi voorbeeld is onze mobiliteit, we mogen ons vandaag amper verplaatsen, enkel de meest essentiële verplaatsingen zijn toegestaan. Wat een rust op de straat, en in de lucht! Schone lucht vooral, en ik hoop echt dat we ook straks, wanneer dit allemaal achter de rug is, onze verplaatsingen in vraag blijven stellen. We hebben ondertussen allemaal kunnen proeven van digitaal overleg en thuiswerk, dus laat ons ook in de toekomst daar waar mogelijk kiezen voor de i-way als eerste optie. Digital first, bricks and mortar after!

Stel dat deze digitale snelweg na Covid-19 effectief de norm wordt, dan zal de impact op onze mobiliteit enorm zijn. Met positieve en negatieve gevolgen.

Positieve gevolgen zullen er zeker zijn op vlak van milieu, klimaat en stress. Maar wat met de economische gevolgen? Positief zou je kunnen stellen, want gelukkige werknemers presteren beter, en daar kan thuiswerk en vertrouwen van de werkgever zeker bij helpen. Maar misschien ook negatief, zeker voor de klassieke automotive bedrijven. Want minder verplaatsingen betekent minder kilometers, en dus ook minder onderhoud, banden en onderdelen. Meer thuiswerk betekent minder nood aan bedrijfswagens of salariswagens, dus minder autoverkoop. Bovendien bestellen we die nieuwe wagens voortaan vanuit ons kot, en zijn de klassieke constructeurs daar wel klaar voor? En wat dan met de omschakeling naar elektrische wagens? Minder en kortere verplaatsingen zijn zeker in het voordeel van kleinere elektrische zero emission voertuigen die thuis kunnen geladen worden. Aan de andere kant zijn de overstocks van wagens met verbrandingsmotoren bij de constructeurs, importeurs en dealers er door deze crisis zeker niet kleiner op geworden. Deze zullen dus eerst de deur uit moeten. Een bijkomende vraag is of de constructeurs na deze financiële kater nog wel geld hebben om te investeren in nieuwe aandrijflijnen? Eerlijk? Degene die vandaag al achterstand hadden op vlak van elektrische mobiliteit gaan het alleen maar lastiger krijgen, en de koplopers gaan alleen maar meer voorsprong nemen.

Nadelen en schade door deze pandemie zijn er zeker, dat staat buiten kijf. Maar laat ons vooral ook trachten het positieve uit deze corona crisis te halen, laat ons op zoek gaan de opportuniteiten. Dat we met z’n allen een nieuwe positieve digitale start mogen maken na Covid-19 waar we allemaal beter van worden. Dat de digitale snelweg ons allemaal dichter bij elkaar mag brengen!

 

fabriekkramiek marc jeroen 29Over Jeroen Vertongen

Trainer & keynote speaker

Jeroen Vertongen is een automotive ondernemer pur sang, sinds 1999.
Hij startte zijn loopbaan in het garagebedrijf van zijn ouders. Dat werd hem snel te klein, en in 2007 deed hij de overname van zijn toenmalige grossier in auto-onderdelen. Dit bouwde hij uit, en zette het met erg unieke sterktes, zoals opleiding en diagnose assistentie, danig stevig in de markt. Jeroen ontwikkelde in die periode ook de garageconcepten Qualitygarage en Moobi.
In 2017 verkocht hij alles, en plooide hij zich volledig terug op zijn passie, opleiding en keynotes geven.
Jeroen is een gepassioneerd ondernemer die opportuniteiten in de markt ziet. Technologische ontwikkelingen op gebied van automotive en mobiliteit zijn zijn dada, maar ook het veranderend consumentengedrag houdt hij nauwlettende in de gaten.

LinkedIn:  https://www.linkedin.com/in/jeroen-vertongen-356b1530/
Website: www.fabriekkramiek.com 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen