De netbeheerders legden uit dat het elektriciteitsnetwerk moet worden verzwaard om van het gas af te gaan en om voldoende capaciteit te hebben om elektrisch te kunnen rijden. Oud-minister Ronald Plasterk reageerde furieus op Twitter en noemde Tesla-rijders asocialen.

Wie een beetje verstand van zaken heeft haal zijn schouders op over zo’n uitspraak, maar helaas werkt het in ons huidige medialandschap anders. In de ingezonden brievenrubriek zie ik het effect: waar rook is is vuur. Hoogste tijd om te factcheck.

plasterk doet een baudetje

De stelling

  • 1 Teslarijder slurpt meer energie als 10 huishoudens.
  • Voor elke Teslarijder zitten 100-en bejaarden met fleecedekens kou te leiden

Wat verbruikt 1 Tesla?

Daar hebben we praktijkcijfers van (dankzij de Grote Mobiliteitstest):

  • Tesla Model X: 1 op 4 (op elke 4 kilometer verbruikt ie 1 kWh aan energie)
  • Tesla Model S: 1 op 4,8
  • Tesla Model 3: 1 op 5

Is dat veel of weinig? De meest verkochte EV’s behalve Tesla zijn in Nederland:

  • Nissan Leaf: 1 op 5,9
  • Volkswagen e-Golf: 1 op 6,8

We kunnen concluderen dat een Tesla minder zuinig is dan een e-Golf of een Nissan Leaf.

Wat verbruikt een huishouden

Daar zijn cijfers van; het blijkt dat het stroomverbruik is gerelateerd aan het aantal bewoners en het gasverbruik aan de grootte van het huis. Da’s een lastige: waar vergelijken we nu mee? Een rijtjeshuis met 1 bewoner. En tellen we het elektriciteitsverbruik op bij het gasverbruik? Hoe rekenen we dat om?

Eerst maar eens kijken naar het elektricitijdsverbruik:

  • 1-persoons huidhouden: 1800 kWh/jr
  • 2-persoons huidhouden: 2700 kWh/jr
  • 3-persoons huidhouden: 3500 kWh/jr
  • 4-persoons huidhouden: 4500 kWh/jr
  • 5-persoons huidhouden: 5000 kWh/jr

Bron: Gaslicht.com

Nu kunnen we gaan vergelijken:

  • 10 1-persoons huishouden: 18.000 kWh -> daarmee rijdt 1 Model 3 90.000 km/jaar
  • 10 5-persoons huishoudens: 50.000 kWh -> daarmee rijdt 1 Model 3 250.000 km/jaar

Zullen we het gasverbruik maar buiten beschouwing laten?

Dan hebben we nog een stelling: over honderden bejaarden met fleecedekens die kou lijden. Ik heb geen verstand van fleecedekens en Ronald Plasterk vermeldt niet wat de omgevingstemperatuur van deze bejaarden is. Met deze stelling kan ik helemaal niks.

Nog andere overwegingen

  • Hoeveel zonnepanelen heeft diezelfde Teslarijder op zijn dak?
  • Zijn mensen die een warmtepomp in huis laten installeren straks ook asociaal?

Conclusie

Als we het gasverbruik buiten beschouwing laten klopt de stelling van Ronald Plasterk voor 1 Tesla model 3 die 90.000 km/jaar rijdt indien hij vergelijkt met 10 1-persoons huishoudens. Indien we uitgaan van een gangbaar 4-persoons huishouden dan moet zo’n Teslarijder toch wel heel veel kilometers op een jaar maken. De keerzijde daarvan is dat die asociale Teslarijder daar weer een ongelooflijke milieuwinst mee haalt.

Ik denk dat het medium-Twitter een beetje riskant is voor (oud-)politici. Laten we Ronald Plasterk zijn ‘Baudetje’ vergeven. Waar het echt om gaat is dat er oplossingen bedacht moeten worden voor de stijgende vraag naar stroom. Het kan zijn dat daar meer koper voor nodig is, het kan zijn dat we slimmer moeten laden, het kan zijn dat het opgelost wordt met decentrale energieproductie en -opslag en ongetwijfeld vergt het een combinatie. En dat gaat ook geld kosten. Op dat punt heeft Plasterk gelijk.

Events

LATER in 2020

logo h2 challenge fc

22-26 juni 2020

thumb nieuwe header hansa cannonball run 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form