Elektrisch rijden 2020: van range anxiety naar laadstress…

De angst om stil te vallen met een elektrische auto heeft plaatsgemaakt voor de angst of er wel een laadpaal beschikbaar is. NewMotion, dat gisteren haar 10-jarig jubileum vierde, heeft (internationaal) onderzoek gedaan onder e-drivers naar hun ervaringen. CEO Sytse Zuidema schetst een markt in wording, met alle uitdagingen en onzekerheden die daarbij horen.

De industrie bevindt zich momenteel op een kruispunt van een mobiliteits- en energietransitie, benadrukte Zuidema enkele malen gisteren tijdens het jubileumfeestje van NewMotion in Amsterdam. “De basis voor grootschalig elektrisch rijden is gelegd, nu is het zaak om op te schalen. En dat is een uitdaging voor heel veel partijen”.

newmotion 10 jaar zuidema

Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion tijdens het jubileumfeest in Amsterdam

Het wordt wel vaker geroepen in de mobiliteitsbranche anno 2020: alleen met verregaande samenwerking moeten de uitdagingen worden aangegaan. En niet met meer concurrentie tussen bijvoorbeeld autofabrikanten en bedrijven die laadoplossingen bieden, zoals NewMotion. Zuidema noemt bijvoorbeeld Elli, het nieuwe dochterbedrijf van het Volkswagenconcern dat energie en laaddiensten aanbiedt. Nieuwe spelers op de laadmarkt zijn welkom, zegt Zuidema. “Maar laten we wel samenwerken om e-mobiliteit toegankelijk te houden voor e-rijders. De hele industrie moet zich ontwikkelen naar een hoger niveau. Dit is de enige manier waarop de veelbelovende toekomst van elektrisch rijden kan worden waargemaakt.”

Portemonnee vol laadpassen

Dat ‘hogere niveau’ wordt bijvoorbeeld bereikt als EV-rijders niet met een ‘portemonnee vol laadpassen’ hoeven rond te rijden. Uit het onderzoek van NewMotion blijkt dat het gebruik van een enkele laadpas (41 procent) wordt gezien als een belangrijke verbetering van de EV-laadervaring, omdat dit helpt om onderweg gemakkelijker toegang te krijgen tot beschikbare laadpunten. Europese EV-bestuurders hebben nu gemiddeld 2,5 laadpassen, 15 procent heeft zelfs 5 of meer passen. EV-gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). In Nederland ligt dit aantal lager (1,82), waarschijnlijk komt dit doordat het mogelijk is om met verschillende laadpassen op één laadpunt te laden en de hoge netwerkdichtheid van laadpunten in Nederland – de hoogste in Europa.

newmotion 10 jaar laadpas

Opvallend is dat 77 procent van de respondenten thuis een laadpunt heeft, terwijl meer dan de helft (55 procent) een laadpunt op het werk ter beschikking heeft. Van de respondenten die thuis geen laadpunt hebben, zegt 53 procent ook op het werk niet terecht te kunnen. Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om hun EV op te laden. Dat kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels, waarschuwt NewMotion.

Heikel punt: prijstransparantie

Ander heikel punt uit het onderzoek –vooral ook voor fleetowners: de prijstransparantie. Althans, het gebrek daaraan. Uit het (Europese) onderzoek blijkt dat 43 procent zegt te weten wat ze moeten betalen voor een laadsessie voordat ze aan de sessie beginnen. 37 procent geeft specifiek aan dat zij de prijs van een sessie opzoeken voordat ze beginnen met laden. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt.

Slim laden is nodig om de volgende golf EV-bestuurders aan te kunnen

Maar In Nederland hebben EV-bestuurders vaak minder duidelijk wat ze voor een laadsessie gaan betalen dan in alle andere landen. Ook zoeken Nederlandse EV-bestuurders de prijs minder snel op voordat ze beginnen met opladen. Als dat überhaupt al mogelijk is omdat palen de prijs niet melden op een display en de prijs ook weer afhankelijk is van het gekozen abonnement en laadpasleverancier. Hoewel NewMotion wel al palen met displays levert voornamelijk aan het Verenigd Koninkrijk. Britse EV-bestuurders hebben dan ook de meeste zekerheid over wat ze moeten betalen voor een laadsessie (3,8 op een schaal van 5 punten), blijkt uit het onderzoek. Het toont, volgens Zuidema, aan hoe verschillend de ontwikkelingen nu nog zijn op specifieke markten.

Tekort aan laadpalen

Maar hét punt van de huidige EV-rijders is de angst voor een toekomstig tekort aan laadpalen. Bijna de helft van de respondenten maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van laadpunten in de toekomst. 46 procent van de ondervraagde bestuurders zegt dat het aantal openbare laadpunten het enige is dat ze graag verbeterd zouden zien. 37 procent van deze groep denkt zelfs dat dit de belangrijkste drijfveer is voor de grootschalige acceptatie van elektrisch rijden.

Volgens Zuidema moet ‘slim laden’ uitkomst bieden. Op die techniek zet NewMotion vol in. Met V2X-technologie kan elektriciteit bijvoorbeeld worden teruggevoerd naar het openbare elektriciteitsnet, maar ook naar particuliere elektriciteitsnetten, zoals die van kantoorgebouwen of particuliere woningen. Slim laden kan bovendien een oplossing bieden voor de wisselende beschikbaarheid van zonne- en windenergie, omdat hiermee pieken in vraag en aanbod van energie gecompenseerd worden. Zuidema: “Slim laden is nodig om de volgende golf EV-bestuurders aan te kunnen. 69 procent van de EV-bestuurders geeft aan bereid te zijn slim op te laden, terwijl slechts 11 procent hier niet toe bereid is. Uit het onderzoek blijkt ook dat EV-rijders in meerderheid geloven dat elektrische rijden in 2030 de norm wordt. Wij geloven in het creëren van een open en toegankelijk publiekelijk laadnetwerk om EV-bestuurders het gemak te bieden om hun voertuig overal op te laden. Eén roamingnetwerk, slim laden en full-serviceoplossingen verbeteren het gebruiksgemak voor EV-bestuurders.”

Klik hier voor het Rapport gebruikerservaring elektrisch rijden 2020

 

profiel mark pecqueur 200Over bart luteijn

Bart Luteijn heeft zijn roots in de journalistiek en schrijft de laatste jaren vooral over de uitdagingen van bedrijven en organisaties om over te schakelen op duurzame mobiliteit

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bart-luteijn-29b9141/ 
Website: www.trendsinautoleasing.nl 

 

Events

LATER in 2020

logo h2 challenge fc

22-26 juni 2020

thumb nieuwe header hansa cannonball run 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form