Mijn eerste rij-ervaringen met de Hyundai NEXO zijn buitengewoon positief. Een hele complete en comfortabele auto, vanwege de elektrische aandrijving, automatische transmissie en heerlijk zittende (verwarmde of gekoelde) stoelen. Het slimme adaptive-cruise-control in combinatie met allerlei camera's en sensoren maakt de auto veilig en zelfs rustgevend in geval van filerijden.

Het is daarom ook niet erg om een kleine 200 km om te moeten rijden voor een tankbeurt en enkele uren minder van het weekend te kunnen genieten… Tsja, het blijft pionieren met waterstof (in Nederland). Het verhaal begint op een vroege vrijdagochtend in het Noorden van het land. Bestemming is Veenendaal, hoofdkantoor Dutch Boosting Group, ca. 190 km zuidwaarts. Samen met gewaardeerde collega's Bauke en Matthijs begint onze reis in de wetenschap dat we nog 458 km aan waterstof aan boord hebben. Een kleine rekensom op de vroege ochtend leert ons dat we ruimschoots een retourtje Veenendaal-Groningen moeten kunnen wagen. Vervolgens kan ik maandag bij de vriendelijke mensen van Holthausen de NEXO weer voltanken.

We rijden lekker door volgens de maximum snelheid op de snelwegen A28-A50-A12, grotendeels 130 km per uur. Al redelijk snel valt ons op dat de werkelijk gereden afstand achterblijft bij de prognose voor resterende waterstof kilometers. In principe zouden we ca. 270 km over moeten houden als we in Veenendaal zijn gearriveerd. De praktijk is een tikkeltje verrassend: nog 240 km over. De anders zo vriendelijke collega's uit Veenendaal kunnen het niet laten om een aantal rake grappen te maken over ons komende weekend. Ik lach mee, want die grappen horen nu eenmaal bij het pionieren! Gelukkig heb ik nog een troef achter de hand…

Via de Hyundai dealer Kim Groenewold en Joost Hesselink van Pit Point heb ik gegevens ontvangen van alle contactpersonen van waterstofstations in Nederland. Overigens past dat op een half A4-tje. In Arnhem wordt een waterstoftankstation geëxploiteerd door HyGear. Na een telefoontje weet ik meer: ik kan om 15:30 tanken, 350 bar, contant betalen. Oja, voor mij een verassing na aanschaf NEXO: er zijn 350 bar en 700 bar tankstations. Met 700 bar tank je een personenauto nagenoeg vol, met 350 bar tank je halfvol. Met een halfvolle tank kan ik een kleine 300 km rijden, dat moet lukken naar Groningen!

Na wederom een inspirerende en gezellige dag in Veenendaal gaan de waterstofpioniers huiswaarts met tussenstop Arnhem. Op afgesproken tijd tanken we de NEXO, althans is de bedoeling. De vriendelijke medewerker van HyGear weet ons goed en minder goed nieuws te vertellen: het goede nieuws is dat het lekker weer is, het minder goede nieuws is dat de druk in de auto hoger is dan de pomp aan kan. Oftewel, er komt geen extra waterstof in de tank. Maar wel fijn dat we dat minder goede nieuws in een heerlijk zonnetje ontvangen…

De prognose is dat we nog 213 km kunnen rijden. Groningen is nog ca. 180 km, de A50 staat behoorlijk vast en het loopt tegen de 30 graden. De eerst volgende tankstop op de route is maandagochtend bij Holthausen in Groningen. Als we de terugreis redden, zal de NEXO het weekend op de oprit blijven staan. Pit Point opent half juli in Arnhem een openbaar station, Pesse (A28) is eind van het jaar aan de beurt. Daar kunnen we niet op wachten. Onze prille ervaringen t.a.v. prognose nog te rijden kilometers in combinatie met het "lekkere weer" c.q. behoefte om gebruik te maken van de airco, doet ons besluiten ons geluk over de grens te zoeken.

H2.Live is een onmisbare App voor gebruikers van waterstofvoertuigen. Deze Duitse App geeft een overzicht van openbare waterstofstations in Europa incl. actuele informatie over storingen etc. Gelukkig heb ik onlangs een H2.Live-tankcard aangevraagd, ontvangen en in de auto gelegd. Onze vriendelijke HyGear medewerker belt met het dichtstbijzijnde waterstoftankstation, gelegen in Duisburg op een afstand van ca. 100 km. Gelukkig, het tankstation is in bedrijf en voorzien van een 700 bar station. Op naar het Ruhr-Gebiet en lekker voltanken met waterstof, (alcoholvrij) bier en Bratwurst!

Met een omweg van een kleine 200 km ben ik rond 21:00 uur weer thuis. Een dag pionieren met waterstof heeft mij veel geleerd:

  • Prognose van nog te rijden kilometers komt niet overeen bij een snelheid van ca. 130 km/h;
  • Nieuw openbaar waterstofstation (700 bar) is in aanbouw in Arnhem en opent waarschijnlijk half juli. Het bestaande station had te weinig puf om de auto (half) bij te tanken.
  • Duitsland loopt op waterstofgebied (ver) voor op Nederland, qua: openbare tankstations, snelle gekoelde volledige vulling (700 bar) in ca. 5 minuten, communicatie via App, betaling via TankCard gekoppeld aan bankrekening.
  • Het adaptive-cruise-control systeem in combinatie met de automatische transmissie rijdt erg prettig in o.a. Ruhrgebiet tijdens de spits;
  • Mooi, niet-klagend reisgezelschap met Bier und Bratwurst;
  • Indien ik met dezelfde snelheid een retour Groningen-Veenendaal wil doen, dan zal met een volle tank moeten aanvangen (prognose reikwijdte ca. 550 km).IMG 4731 klein

Jeroen Reessink is projectmanager bij Dutch Boosting Group en rijdt sinds mei 2019 op waterstof. Deze blog verscheen eerder op https://www.dutchboostinggroup.nl/

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form