de vw Golf GTE in de prakijk

Elektrisch rijden willen we allemaal, maar het moet wel haalbaar zijn. Voor een particulier is een nieuwe elektrische auto bijna niet te betalen. Maar wat als je een gebruikte hybride aanschaft? Ik kocht onlangs een gebruikte Golf GTE. Dit zijn mijn ervaringen.

Verbruik

Mij bevalt het tot nu toe super goed! Ik stekker op mijn werk en kan daarmee gratis woon-werk verkeer realiseren. Het is een raar idee dat het kan zonder een druppel benzine. Mijn gemiddelde verbruik zit dan ook op 4L/100km sinds ik heb getankt. Zolang het alleen woon-werk is gaat dat dus nog meer omlaag, lachen!  Het verbruik op langere afstanden is drastisch hoger. Een ritje Den Haag- Amsterdam heen en weer was al gemiddeld 6,7L/100km. In principe valt het mee, maar is wel iets om rekening mee te houden.

Zoals we wel gewend zijn klopt het niet als de auto zegt dat je 50km kan rijden met een volle accu. Ik doe er ongeveer 30 km mee. Uiteraard afhankelijk van veel factoren. Ik gebruik bijv altijd warmte voor mijn voeten, en ik hou er ook niet van om als een slak te accelereren. Dus het zou kunnen dat 40km haalbaar is als je geen verwarming gebruikt en héééél voorzichtig accelereert. Dat probeer ik op een warme zomerdag wel een keer... 

Comfort

Héérlijk! Ook op wegen waar klinkers liggen is het comfort uitermate goed. Bij drempels hoor ik wel wat geluid, dat zouden de draagarmrubbers of de schokdempers kunnen zijn. Dat is iets om rekening mee te houden omdat de auto zwaarder weegt. Het kan dus dat die sneller slijten dan normaal. Echter, mijn auto staat al op 175k+ km en zou het weleens 'normaal' kunnen zijn dat die vervangen moeten worden. Zitpositie is goed. De stoel en de stuur zijn flexibel in te stellen, dus voor ieder wat wils. Alleen moet je er van houden om in een sportstoel (lees kuipstoel) te zitten. Een ander vond het weer niet zo lekker zitten. Die had het idee dat dit niet gezond kan zijn...

De auto is lekker stil. Ook als de benzinemotor draait. Ik begreep tijdens mijn oriëntatie dat er veel 'bandengeluid' zou zijn. Ik merk daar echter weinig van. Wellicht merk je dat sneller als je uit een Bentley stapt, en in deze Golf plaatsneemt. Ik kom zelf vanuit een Polo, dus ik heb totaal geen last van windgeruis of bandengeluid.

De ruimte in de auto is goed, ook achterin. Kofferbak is inderdaad wel kleiner. Dat is iets waar men rekening mee zou moeten houden. Er liggen namelijk al 2 tassen met verschillende laadkabels in de achterbak.

Prestaties

Zoals Arjan de Putter al had aangegeven geeft de GTE knop een waanzinnige boost, onwerkelijk bijna. Dat geeft de rijder de kans om zich (heel af en toe) uit te leven. De auto is in elke modus sterk genoeg om mee te gaan met alle verkeer. Ook tussensprintjes in de normale stand zijn geen probleem. De GTE knop is volgens mij puur ingebouwd als een fun factor. Je moet er van houden, maar persoonlijk vind ik het nep geluid van de GTE stand echt geweldig! 

Het is goed te voelen dat de auto zwaarder is. Het ligt goed op de weg en de GTE geeft je het vertrouwen, maar ik heb het idee dat het niet gemaakt is om ermee een bocht in te scheuren. Het stuurt scherp, maar je voelt dan simpelweg al het gewicht en besef je dat het geen 'sportauto' is. Remmen gaat ook goed, maar ook dan moet je beseffen dat je zwaarder bent. In principe zou de 'B' stand gebruikt kunnen worden waarmee je extra hard kan remmen. Dat vergt echter wel een extra handeling, namelijk de DSG pook naar beneden klikken. Ik weet niet of ik daaraan zou denken als ik een noodstop moet maken.

Betrouwbaarheid

Het is uiteraard nog te voorbarig om er iets over te zeggen. Ik heb alle horrorverhalen gelezen en dat maakte bijna dat ik geen GTE wilde hebben. De Golf GTE heeft veel last gehad van kinderziektes en kwaaltjes. Ik denk echter dat het allemaal opgelost zou moeten zijn met een auto die wat hoger in de km-stand staat. Ik durf hier echter nog niet veel over te zeggen. Ik hoop van harte dat vervelende 'storinkjes' mij bespaard blijven. Een belletje met de dealer over de batterijen gaf me een dubbel gevoel. De meneer aan de telefoon zei dat VW 6 jaar óf 160k km garantie geeft op de accu, dus dat men er van uit kan gaan dat de accu van hoge kwaliteit is... Oké... Maar na 6 jaar of 160k dan? De accu zou namelijk de hoogste 'onverwachte' kostenpost kunnen zijn van deze auto.

Kortom

Ik wilde een auto die er tof/stoer uitziet, zuinig rijdt maar indien nodig ook voor (snelle) plezier kan zorgen. Dat alles heb ik gevonden in deze GTE. 

Als men, net als ik, veel woon-werk verkeer realiseert van niet meer dan 20/30 km, én gratis of goedkoop zou kunnen stekkeren, zou je dus enorm kunnen bezuinigen op je brandstofkosten. Daarnaast geldt er tot en met 2024 een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting, dus daar is men tot die tijd niet veel aan kwijt ondanks het gewicht van de auto. Ik vind de auto er tof uitzien met alle LED verlichtingen, een dakje en de dubbele uitlaat. Het is echter geen keuze die ik volledig met mijn verstand heb genomen, want dan zou ik immers voor een Toyota of aanverwante gaan. Als ik even in de stoute mood ben, druk ik de GTE knop en weg is alle logica. Ik kijk dan ook niet meer naar het verbruik, en geniet ik van elk moment. Ja, ook van de nepgeluiden die uit de boxen komen...

 

gastbloggerOver Saban Uyar

Saban Uyar is particulier en heeft een jong gebruikt Volkswagen Golf GTE aangeschaft.

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen