Tesla Taks

In 2019 lijkt de verkoop van het topsegment EV’s zo’n beetje ingestort. Dat heeft alles te maken met de invoering van wat in de volksmond de Tesla-taks heet: voor auto’s van boven de € 50.000 cataloguswaarde moet 22% worden bijgeteld. Loont het nog om een BEV of een FCEV aan te schaffen? Ik reken het na!

De cijfers

Allereerst de verkoopcijfers van het topsegment (bron: autoweek):

verkoopcijfers 2018 2019

De Jaguar I-PACE (in 2018 de best verkochte EV in Nederland ooit én de best verkochte Jaguar in Nederland aller tijden) werd in 2019 gedecimeerd. De verkoopcijfers van de Tesla Model X zijn nóg dramatischer. Wat opvalt is dat de e-tron het erg goed doet in 2019.

In 2018 werd er door veel kandidaatkopers al reikhalzend naar uitgekeken, maar moesten ze geduld oefenen. Met als keerzijde van de medaille: een auto die in 2019 op kenteken werd gezet en dus een flinke schep extra fiscale bijtelling. In dat licht bezien doet de I-PACE het niet eens onverdienstelijk: de Audi noteert iets meer dan 1.000 exemplaren, de I-PACE op een haar na 900. De Jaguar-importeur heeft in 2018 de autowereld verbaasd door in december nog enorme aantallen I-PACE’s op kenteken te zetten. Waardoor de kopers profiteerden van een gunstige bijtelling.

De Mercedes EQC moet nog op gang komen, daar zijn er nu 32 van op kenteken gezet.

Stijgers in dit segment zijn de waterstofauto’s, al vallen de aantallen in het niet ten opzichte van batterij-elektrisch: in 2019 zijn er 70 Hyundai Nexo’s gekentekend en 47 Toyota Mirai’s (cijfers tot en met 10-12-2019).

Een andere stijger is de BMW X5 30d. Dat is inderdaad een dikke vette diesel. Daarvan werden er in 2018 291 geleverd. Voor 2019 staat de teller op bijna 800. Qua afmeting, cataloguswaarde en prestaties sluit deze auto mooi aan op de overige bolides. Deze BMW gebruik ik in deze blog daarom als referentiemateriaal.

Cijfermateriaal

Als je de lucky bird bent die een auto boven de € 50k uit mag zoeken, waar let je dan op? Looks, prestaties, ruimte, actieradius, kosten en bijtelling? Een aantal zaken zijn persoonlijk, ik zet daarom wat feiten naast elkaar.

vergelijking kosten topsegment

Voor de EV’s heb ik EV-database als bron gebruikt voor cataloguswaarde en verbruik, voor de FCEV’s en de diesel de opgave van de importeur.

Voor de energiekosten ben ik uitgegaan van 100% thuis opladen tegen een gangbaar tarief (inclusief BTW). Voor waterstof ben ik uitgegaan van € 10 excl BTW per kilogram. En voor een liter diesel heb ik € 1,45 aangehouden.

Wat valt op?

Als eerste: 20.000 kilometer per jaar in een dikke auto en dan nog geen € 1.000 per jaar kwijt zijn aan energie? Lijkt mij een goede deal! En het kan nog scherper als je de stroom met je eigen zonnepanelen in de batterij laat stromen (maar ja, overdag zul je onderweg zijn). Als je veel onderweg bent en moet snelladen, kan deze post overigens zo maar verdubbelen. Maar dan nog steeds geldt: goede deal!

Rijden op waterstof valt minder gunstig uit voor de portemonnee. In vergelijking met batterij elektrisch tenminste. Ten opzichte van de diesel valt ie nog steeds gunstig uit.

De diesel wordt verder gestraft door de motorrijtuigenbelasting en fiscale bijtelling.

De diesel wint het op het vlak van actieradius. Zij het dat het een nipte voorsprong ten opzichte van de Hyundai Nexo.

Wat kies jij?

Qua prestaties en comfort ben je met een elektrische aandrijflijn het beste af. Batterij elektrisch rijden brengt lagere energiekosten met zich mee, rijden op waterstof krijgt een fiscaal duwtje in de rug. En rijden op diesel? Elektrisch rijden vergt ander rij- en oplaadgedrag. Als je altijd doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg. Maar je portemonnee raakt sneller leeg.

Slimme kopers slaan nog in dit jaar hun slag: het kabinet wil volgend jaar de fiscale bijtelling voor elektrische auto’s naar 8% verhogen. De Tesla-taks limiet gaat omlaag naar € 45.000. Waterstofauto’s kennen geen Tesla-taks maar krijgen wel een bijtelling van 8%.

NB Opvallend is dat de verhoging een voornemen lijkt - de site van de Belastingdienst vermeldt op dit moment (10-12-2019) enkel de tarieven voor 2019.

Tags:

Events

15/16 mei 2020

logo h2 challenge fc

22-26 juni 2020

thumb nieuwe header hansa cannonball run 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form