De Chinezen houden niet van elektrische wagens

Kijk jij al uit naar het aankomende Brusselse Autosalon 2020? Je bent op zoek naar een nieuwe auto en wenst de allerbeste keuze voor de toekomst te maken?

De twijfel steekt al snel de kop op: benzine, diesel, hybride, CNG, LPG, en ja ook 100% elektrische mobiliteit is voorradig in de nodige modellen en kleuren… Wat moet je nu als goede burger en huisvader kiezen?

Elektrisch rijden is een zalig gevoel, maar de wagens zijn nog duur in aankoopprijs. Past dit wel in je gezinsuitgaven? Je wenst ervoor te kiezen, omdat we onze impact op het milieu willen beperken. Ook jij wil je steentje bijdragen voor de volgende generatie.

Op mijn studiereis naar China, zag ik opeens wel een andere insteek in de Chinese wereldstad Shanghai… Daar liggen de zaken helemaal anders. 

Vanuit het Westen denken we dat de Chinese burger enorm begaan is met het milieu en het terugdringen van de smog in de overbevolkte stad.

Dat was toch een ontnuchtering toen ik, na enkele dagen, inzicht begon te krijgen in de Chinese automotive wereld. Een elektrische automotive wereld, want China heeft de tussenstap hybride amper geïntroduceerd. 

Autoconstructeur NIO

Daar krijgt een Chinese autoconstructeur die elektrische wagens op de markt brengt, een subsidie van 20 tot 30%. Dus de Chinese autoconstructeurs weten goed waaraan te beginnen. Zo een 300 EV start-ups zijn nu te tellen die zware subsidies kregen van de Chinese overheid. Maar dat mooie liedje is uitgezongen, want de overheid trekt deze incentive in. Om te kunnen blijven overleven dienen deze Chinese start-ups nieuwe oorden te gaan verkennen om hun afzetmarkt uit te breiden en zo een kans te kunnen maken op overleven. Nu de handelsoorlog met de VS woedt, wat denk je dat ze zullen kiezen? Afzetmarkt Europa ligt in het vizier.

De Chinese bestuurder die een voertuig met verbrandingsmotor wenst aan te schaffen en  de stad wenst onveilig te maken met zijn bolide, telt een stevige prijs neer. Voor de nummerplaat betaalt hij of zij een slordige 13.000 euro.

Bij de aankoop van een elektrische wagen in China, krijgt de bestuurder een fikse tegemoetkoming en ook de nummerplaat krijg hij gratis in de schoot geworpen.

Wat denk je dat de armere of gemiddelde Chinese bestuurder kiest?

Elektrisch rijden is voor de arme sloffen, die een voertuig met verbrandingsmotor en dure nummerplaat zich niet kunnen veroorloven. Het hippe Chinese elektrische merk, is voor de arme stakker.

De rijken die willen uitpakken in Shanghai, rijden met dikke Europese karren met zware verbrandingsmotor. Een rijke Chinees koopt geen Chinese elektrische wagen.

Als België, morgen 13.000 euro vraagt voor de inschrijving van een voertuig met een verbrandingsmotor, gaan we allemaal overstag. En rijden we noodgedwongen elektrisch, met een goedkoper Chinees model.

 

profiel mark pecqueur 200Over Mark Pecqueur

Mark Pecqueur is keynote speaker & hydrogen advocate. 'There's no energy problem, use as much energy as you want and enjoy life'

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mark-pecqueur-a95b081/
Website: www.fabriekkramiek.com

 

Events

LATER in 2020

logo h2 challenge fc

22-26 juni 2020

thumb nieuwe header hansa cannonball run 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form