Ben jij Carl of Bertha

Het is 5 augustus 1888. Bertha Benz maakt zich gereed om samen met haar zonen Richard en Eugen naar haar moeder in Pforzheim te bezoeken. Dat is vanaf Mannheim een rit van 106 kilometer. Wat de rit bijzonder maakt is dat ze dat doet met een voertuig dat door haar man Carl ontwikkeld is. Deze autorit was de eerste lange afstandsrit in de geschiedenis.

Bertha heeft met lede ogen aangezien hoe Carl alleen maar met de technische zaken bezig hield. Zij doorzag dat dit voertuig zonder paard alleen een succes zou worden als er veel over gesproken zou worden. Onderweg hield ze een minutieus verslag bij. De rit verliep niet zonder problemen. Onderweg had ze hulp nodig van lokale smeden. En halverwege zat ze zonder brandstof. In Wiesloch kocht ze bij een apotheek een fles benzine. Zo ontstond het eerste tankstation ter wereld.

Bij terugkomst deed ze verslag. Op basis daarvan voerde Carl tal van verbeteringen door, zoals bijvoorbeeld een versnelling om makkelijker bergop te kunnen rijden. Bertha maakte haar man wereldberoemd.

Waarom dit verhaal?

In Nederland startte eind 2017 de eerste 24 uurs waterstof challenge. Er zijn aardig wat parallelen met de ‘Bertha Benz’-actie: we probeerden gewoon of het mogelijk is om forse afstanden op waterstof af te leggen. De rit is voor niemand zonder problemen verlopen. Daar leerden we veel van. En die ervaringen gaven we terug aan belanghebbenden.

Een aantal ervaringen kunnen we hier delen:

  • We zien dat er in Duitsland een groot programma wordt uitgevoerd met als doel om in 2022 400 waterstofvulpunten operationeel te hebben. Op dit moment zijn dat er ca 40. Eind 2018 moeten dat er tussen de 60 en de 80 zijn.
  • In Nederland verloopt het moeizaam. Het aantal vulpunten is minimaal (nu: 3). Er is geen groot programma en vulpunten zijn afhankelijk van enthousiasme, doorzettingsvermogen en financiering van individuele bedrijven. Ze worden geremd door lokale regelgeving. In Nederland lijkt men zich te verliezen in een ‘religieus’ debat over waterstof. We constateren dat men in het algemeen onvoldoende bekend is met wat er buiten Nederland gebeurd.

Gedragen jij je als Carl of als Bertha?

Organisatoren E-xpeditie.nl en WaterstofWerkt.nl gaan niet op de handen zitten. Wij kiezen vol overtuiging voor Bertha. En op onze tocht worden we geholpen door ‘lokale smeden’:

  • H2 Mobility (een consortium van Shell, Total, Air Liquide, Linde, OMV en Daimler) sponsort deze tocht:

o   zij stelt voor deze tocht tankpassen beschikbaar voor de deelnemers

o   H2 Mobility doet met een eigen team mee

o   H2 Mobility wil dit format eind dit jaar inzetten in vijf landen

  • Vanuit Nederland hebben we de eerste 7 equipes aangemeld. Daarnaast is hebben 4 equipes belangstelling getoond, maar zijn op zoek naar een (nu nog schaarse) waterstofauto. Bij de aantallen teams is de overheid nog ondervertegenwoordigd.
  • Vanuit België hebben zich twee teams aangemeld met interesse.

Waarom meedoen?

Vanuit deelnemers perspectief doe je een unieke ervaring op. Onderweg gebeurt er iets met je. Je beseft dat je een koploper bent. En je werkt samen: binnen jouw team, maar ook met de andere teams (die je via een app kunt volgen). Je krijgt daar ook unieke inzichten voor terug: er zijn grote verschillen tussen de tankstations per land en per stad. Je doorleeft dit. Als je terug komt draag jouw verhaal bij aan de energietransitie.

Vanuit landelijk perspectief roepen wij overheden én bedrijfsleven op om je als Bertha te gedragen. Daar hebben we alle reden toe want we hebben een paar grote problemen:

  • We gaan van het aardgas af: we weten nog niet hoe we dit op moeten lossen
  • We zijn een doorvoerland. Als er Duitsland een waterstofnetwerk wordt uitgerold, hoe blijven we dan concurrerend als we niet meedoen?
  • Hebben we al een goede vorm van energieopslag gevonden om volledig afhankelijk te zijn van ‘zon en wind’?

Samen!

E-xpeditie.nl en WaterstofWerkt.nl roepen op tot samenwerken: overheden én bedrijfsleven. De waterstof challenge is gaaf, maar daar moet het niet bij blijven. Er moeten daadwerkelijk vulpunten worden gerealiseerd. En er moeten waterstofauto’s bijkomen. Is dit dé oplossing? Dat weten we niet. Wat we wél weten is dat we aan de slag moeten. Vandaag nog.

Hoe kun je bijdragen?

  • Communiceer over dit evenement
  • Schrijf je in met een (bedrijfs-)team
  • Draag bij als sponsor
  • Stel jouw waterstofauto (personenauto, bus, etc) ter beschikking.
  • Kom naar de informatieavond op 6 maart (17:00-20:00 uur bij Infram in Maarn)

Kom in beweging

Gedraag je als Bertha en kom in beweging. Meer informatie:

  • Arjan de Putter: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 – 41 28 90 84
  • Bastiaan du Pré: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 – 13 12 23 84

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Reacties  

Theo van Raaij
0 # Theo van Raaij 03-02-2018 14:02
Goed bezig. De challenge afgelooen najaar was een eyeopener voor ons.
Antwoorden