Zo bereken je je werkelijke bereik

De Belgische consumentensite Test-Aankoop publiceerde een video met een titel die er niet om liegt:  ‘Elektrische wagens: ze liegen tegen ons’.  Dit ‘nieuws’ werd op tal van andere sites overgenomen. Het betoog van Test-Aankoop slaat wat ons betreft de plank op meerdere fronten mis. We zetten onze eigen gegevens ertegenover en komen met een handige vuistregel. Daarmee reken jij zelf je echte actieradius uit.

Het betoog van Test-Aankoop

Test-Aankoop is ‘verbaasd’ dat de werkelijke actieradius tot 40% lager ligt dan de officiële cijfers. Dit gaat niet alleen voor elektrische auto’s op. Test-Aankoop stelt dat de fabrikant duidelijke en correcte informatie aan de consument moet geven. Jammer genoeg komen ze niet met oplossingen. Dat de NEDC-test verouderd is, dat is hen bekend. De nieuwe WLPT-test wordt verweten nog steeds een laboratoriumtest te zijn.

Met deze manier van argumenteren wordt het lastig. Wil je een wetenschappelijke uitkomst, dan dienen je testen reproduceerbaar te zijn. Kortom, elke objectieve test is een laboratoriumtest.

De test is uitgevoerd met auto’s die achter elkaar reden. De Leaf reed voorop. Die scoorde het slechtst: 250 – 144 km. De Opel Ampera zakte van 520 naar 304, de Zoe daalde van 400 naar 232 km

In alle gevallen scheelt het ruim 40% met de opgegeven NEDC-waarde. Uit de video wordt duidelijk dat de auto’s ballast kregen die overeenkomt met twee volwassen en twee kinderen. Dat is een ander uitgangspunt dan bijvoorbeeld in een NEDC-test staat. Hoe de test verder is uitgevoerd is niet bekend. Wel is vermeld dat de Leaf voorop reed.

Fair?

Maar is het fair om te stellen dat elektrische wagens tegen ons liegen? Lijkt ons van niet. Sterker nog: mijn ervaring is dat deze auto’s je de waarheid vertellen: op het dashboard staat de actuele actieradius vermeld. Mijn ervaring met alle drie de auto’s is dat deze getallen accuraat zijn.

Wat is er van invloed op verbruik?

Er zijn tal van zaken van invloed op het verbruik. Ik som er een paar op:

  • Weersomstandigheden (sneeuw, regen, hagel, droog)
  • Wind (relatieve windsnelheid)
  • Bandenspanning
  • Belasting
  • Rijgedrag (optrekken, mate van regenereren, anticiperen)
  • Slipstreamen (‘uit de wind blijven’)

De factoren gelden (op regenereren na) zowel voor brandstofauto’s als EV’s.

Zo bereken je het echte bereik van je EV

Voor een brandstofauto is het erg gemakkelijk om het bereik te berekenen. Stel: je hebt  een benzinetank van 40 liter, je gemiddelde verbruik is 1 op 15 (op elke liter benzine leg je 15 kilometer af). Je bereik is dan:

40 x 15 = 600 km

Voor elektrische auto’s is het net zo eenvoudig! Stel, je hebt een batterij van 40 kWh en een gemiddeld verbruik van 1 op 7 (op elke kWh stroom leg je 7 kilometer af). Je actieradius is dan:

40 x 7 = 280 km

Actieradius

Uit de Grote Mobiliteitstest kunnen we je de volgende resultaten leveren:

Merk

Batterijcapaciteit

Verbruik

Actieradius*

NEDC

BMW i3

33 kWh

1 op 6,7

221

300

Hyundai Ioniq EV

28 kWh

1 op 6,6

185

280

Kia Soul EV

27 kWh

1 op 5,2

140

212

Mercedes B-Klasse EV

28 kWh

1 op 4,6

129

200

Renaul ZOE Q90

40 kWh

1 op 5,3

212

370

Tesla Model S90D

90 kWh

1 op 4,8

432

557

Tesla Model X P100D

100 kWh

1 op 4,0

400

542

Volkswagen e-Golf

36 kWh

1 op 6,8

245

300

*berekende actieradius

Uitgebreide berekening

Bovenstaande berekening is een vuistregel. Je kunt die maken als je je eigen gemiddelde verbruik kent (en dan klopt de berekening het best). Je zou ook een meer uitgebreide  formule kunnen bedenken:

Actieradius = batterijcapaciteit x P-factor x T-factor

De batterijcapaciteit is dan de door de fabrikant opgegeven capaciteit van de batterij,

P-factor is de relatieve mate waarin de bestuurder zuiniger of minder zuinig rijdt dan gemiddeld, en

T-factor is de temperatuur (hoe kouder, hoe minder capaciteit).

Conclusie

Het item van Test-Aankoop zetten wij weg als ‘click bait’. Effectieve click bait overigens, want iedereen heeft het er over. Inhoudelijk slaat hun test als een tang op een varken: als je een identieke test met fossiele auto’s had gedaan was de kop geweest: ‘Fossiele auto’s: ze liegen tegen je’.

Jammer dat er veel sprookjes rondom elektrisch rijden worden verkocht. Met bovenstaande berekening en onze testgegevens hopen we onze lezers meer realistische verwachtingen te geven.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen