Interview Frans de rooij - TomTom

Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt. Het rijden verschuift langzaam naar autonoom rijden en consumenten zijn steeds meer ingesteld op gemak en entertainment. Tel daarbij op dat het nog nooit zo makkelijk was om veel data te verzamelen en daar slimme dingen mee te doen. TomTom is een dienstverlener op het gebied van kaart- en navigatie-technologie. Op de IAA in Frankfurt presenteerden ze een nieuwe informatiedienst toegespitst op de elektrische rijder.

In bijgaand filmpje wordt uitgelegd wat het systeem doet. We gingen hierover in gesprek met Frans de Rooij, directeur Product Marketing van TomTom Automotive.

TomTom richt zich met een nieuwe dienst rechtstreeks op de EV-rijders. Wat doet die dienst?

Het heet TomTom EV service. De range wordt berekend en omgezet in een veld, dat we de ‘spider’ noemen. In dat veld geven we bereikbare laadpalen weer plus de beschikbaarheid.

Hoe werkt dat precies?

Navigatiesystemen in de auto zijn natuurlijk gekoppeld met andere systemen in de auto zoals de accu’s, en via het GSM netwerk verbonden met het internet. Daarnaast hebben we op onze servers gegevens van meer dan 60.000 laadpalen, waarvan 75 procent realtime informatie over de beschikbaarheid doorgeeft.

Wat is de visie van TomTom op haar rol voor de komende jaren?

TomTom wordt een “map service provider” in de breedste zin van het woord “map”. We zijn in staat om veel en goede data te aggregeren die we geschikt kunnen maken voor specifieke toepassingen en informatiebehoeften.

Waar moet ik dan aan denken?

TomTom beschikt over real-time en historische snelheidsgegevens voor bijna alle wegen van de wereld, gebaseerd op input van meer dan 500 miljoen gebruikers. Systemen als Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assistance zijn een eerste stap naar autonoom rijden. Met een analyse van data in combinatie van snelheidsgegevens kunnen we bijvoorbeeld de snelheid voor een bocht terugbrengen naar een comfortabel niveau. Als het voertuig de bocht door is, kan er weer worden versneld.

tomtom frans de rooij bank

Wat is de volgende stap?

Het volgende niveau is TomTom HD Maps. Dat staat voor High Definition Maps. We bieden nauwkeurige 3D-informatie per rijstrook. Nog een stap verder is rijgedrag, waarbij je aangeeft dat het bijvoorbeeld beter is om alvast voor te sorteren of om even te wachten met inhalen.

Met dergelijke informatie kun je ook de ideale lijn aanbevelen?

Het systeem zou dat technisch gezien zeker kunnen. Het gebruik van onze informatiediensten in een systeem dat de bestuurder adviseert of zelfs de auto aanstuurt zie ik echter niet als een taak van TomTom, maar van de autofabrikant en zijn andere toeleveranciers, waar wij natuurlijk nauw mee samen werken.

En op het gebied van EV’s?

We hebben heel veel data over snelheden, voertuig- en wegkarakteristieken. Voor EV’s kunnen we een snelheidsadvies geven dat is afgestemd op de reis en de beschikbare laadpalen onderweg. TomTom zorgt er voor dat elektrische rijders geen “range anxiety” meer hoeven te hebben!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen