De stekker in het wagenpark

Wagenparkbeheerders staan steeds vaker voor de keuze: doorgaan op de oude voet of  elektrische auto’s aanschaffen. Ons advies is om een rekensommetje en een analyse te maken.

Stel, je wilt een wagenpark van 50 auto’s elektrificeren. Als die auto’s gemiddeld 30.000 kilometer paar jaar rijden, betekent dat een energieverbruik van ongeveer 250.000 kWh per jaar.

Energiekosten

De energiekosten van dit wagenpark (1,5 miljoen kilometer per jaar): 

  • elektrisch: 250.000 kWh à € 0,19 = € 47.500 (inclusief btw) per jaar
  • diesel (verbruik 1:20 en kostprijs € 1,30 per liter): € 97.500 per jaar
  • In combinatie met een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en een veel lagere post reparatie en onderhoud is de overstap naar elektrisch rijden zakelijk gezien gewoon een verstandige beslissing.

By the way: hoeveel denkt u dat er straks moet worden afgeschreven op nieuwe diesels? 

Belangrijke vragen

 Bij de aanschaf van elke auto zijn een paar vragen belangrijk:

  • Wat is het rijgedrag van elk individu?
  • Welke afstanden legt iemand af?
  • Wat is het patroon: elke dag hetzelfde aantal kilometers, zijn er uitschieters, hoe vaak wordt er onderweg gestopt, etc.

Een onderneming die overgaat op elektrisch doet er goed aan om te investeren in oplaadpunten (wallboxen) bij de medewerkers thuis. Zorg bij de selectie van de laadpaal dat de kosten inzichtelijk zijn en – desgewenst – zakelijk kunnen worden afgerekend. Alles wat thuis geladen wordt, gaat niet ten koste van de capaciteit op kantoor. 

Maar investeer ook in laadpalen en voldoende capaciteit bij kantoor. Hou rekening met de belasting van het eigen elektriciteitsnetwerk. Loadbalancing (smart charging) is een must. Het maakt nogal wat uit of je dan € 0,19 of € 0,69 per kWh moet aftikken. Onderhandel dus met de Mobility Service Providers (MSP’s) over de tarieven en communiceer deze afspraken goed naar je gebruikers. 

Goede voorlichting en rijtrainingen

Elektrisch rijden is een gedragsverandering. Investeer in goede voorlichting en rijtrainingen voor je medewerkers. Selecteer hen zorgvuldig. Zij moeten de ambassadeurs worden binnen én buiten je bedrijf. Als deze groep positieve ervaringen heeft, gaat verdere uitrol een stuk gemakkelijker. Doorgaans zijn dit de innovators of early adopters (Rogers). 

Elektrisch rijden betekent in sommige gevallen een langere reistijd. Maar het voordeel is dat elektrisch rijden minder vermoeiend is. Medewerkers die uitgeruster aankomen, presteren beter en  hebben een lagere kans op ongevallen.

Tags:

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen