Let op je laadpaal

Autorijdend Nederland wil over op de EV. Maar dan moet ie wel een grote batterij hebben. En grote batterij is leuk, maar dan moet ie ook snel gevuld kunnen worden. Waar moet je op letten als je bijvoorbeeld een Opel Ampera-e overweegt?

Laadsnelheid laadpalen

De ene laadpaal is de andere niet. Allereerst bestaan er AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom) laadpalen. DC-laders zijn in de praktijksnelladers. In dit artikel kijken we naar de AC-laadpalen. Dat is het type dat het meeste voorkomt in de publieke ruimte, bij particulieren thuis en op zakelijke locaties.

Grote verschillen

laadsnelheden ac laaadpalenAfbeelding 1.1 Laadsnelheden AC-laadpalen

Waar komen die verschillen vandaan?

Langzaam laden en snelladen? Waarom is dat?

Omvormer

Een batterij kan alleen met gelijkstroom overweg. Wat er uit ons stopcontact komt, is wisselstroom. Die moet worden omgevormd tot gelijkstroom. Daarom worden auto’s uitgerust met een omvormer. Een snellaadpaal (‘DC-lader’) is in feite een grote omvormer die buiten de auto staat.

De omvormer bepaalt de hoeveelheid elektriciteit die de auto aan kan. Dat heet het laadvermogen. Die is uit te rekenen met de volgende formule:

P = V x I

P = Vermogen

V = Spanning

I = stroom

Bij het berekenen van het laadvermogen moeten we de stroom (I) nog vermenigvuldigen met het aantal fases.

Wat is een fase?

In Nederland kennen we een zogenaamd 3-fase netwerk. Die ‘fases’ kun je beschouwen als draadjes die de stroom transporteren. De mate waarin het stroomt, heet ‘de stroom’ en die wordt uitgedrukt in Ampéres (A).

Het hangt dus van de opvormer in de auto af hoe lang het duurt om de batterij weer op te laden.

We vergelijken twee verschillende elektrische auto’s met elkaar: de Renault ZOE en de Opel Ampera-E.

 

Renault ZOE R90

Opel Ampera-e

Batterij

41 kWh

60 kWh

Laadsnelheid

22 kW

3,7 kW

Oplaadtijd (van 0 naar 100%)

2 uur

16 uur

Aansluitwaardes

Al dat vermogen moet ergens vandaan komen. En dat wordt bepaald door de grootte van je aansluiting. Dat wordt de ‘aansluitwaarde‘ genoemd.

Nederlandse huishoudens hebben een 1-fase of een 3-fase aansluiting. De standaard aansluitingen zijn hierin: 1 x 35 A, 1 x 40 A of 3 x 25 Ampère. Hogere waardes zijn ook mogelijk. De netbeheerder brengt daar dan extra kosten (‘vastrecht’) voor in rekening.

1-fase huisaansluiting

Indien je huisaansluiting een 1x35 Ampère heeft en je wil over jouw laadpunt 32 Ampère (7,4 kW) laden, dan heeft u voor de rest van het huis nog 3 Ampère (1 fase) over. Dit is niet eens voldoende om een waterkoker aan te zetten. Een 7,4 kW (1 fase, 32 Ampère) laadpunt is dus niet wenselijk.

Wanneer uw huisaansluiting 1x40 Ampère betreft heb je nog steeds maar 8 Ampère over voor de rest van het huis. Dat is nog steeds erg weinig en dus niet aan te raden.

3-fase huisaansluiting

Standaard hebben Nederlandse huizen een aansluiting van 3 x 25 A. Wilt je over 1-fase 32 A (7,4 kW) laden, dan is dat bij een 3 x 25 Ampère huisaansluiting niet eens mogelijk. Per fase kan maximaal 25 A geleverd worden.

Een 11 kW aansluiting (3 fase 16A) betekent dat er per fase nog 9 A reservecapaciteit is. Of dat voldoende is, hangt af van de andere stroomverbruikers in het huis (inductieplaat, vaatwasser, wasmachine, droger, etc.).

Publieke palen

Openbare laadpalen zijn vrijwel altijd 11 kW (3 fase, 16A) laadpalen. De meeste auto’s kunnen echter maar 1 fase laden. Dat komt overeen met een laadvermogen van 3,7 kW.

Zakelijke aansluitingen

Of laden met 32 A laden op het werk wel mogelijk, hangt sterk af van de maximale aansluiting. Een bedrijfspand met een grote loods maakt dit eerder mogelijk dan een winkelpand op de hoek. Het hangt niet alleen af van de grootte van de aansluiting, maar van de vrije capaciteit.

Is laden met 32A een vereiste?

Werkend Nederland rijdt gemiddeld 50 km per dag. Een laadcapaciteit van 3,7 kW (1 fase, 16A) betekent dat die 50 km er in 2,5 uur weer is bijgeladen. Daarvoor is ook geen grote batterijcapaciteit nodig. Woon-werkverkeer kan eigenlijk met elke elektrische auto die nu op de markt is. Ook een gebruikte EV kan daarvoor een goede optie zijn.

Wordt de auto gebruikt door iemand die elke dag veel kilometers maakt, dan is het een ander verhaal. Een auto als de Opel Ampera-e, met een actieradius van bijna 400 km in de praktijk, kan op papier voldoende zijn. Het laadvermogen wordt dan de bottleneck.

Zelfs als er bij elk bezoek een 11 kW laadpaal kan worden gebruikt, moet je hoogst waarschijnlijk ook elke dag een snellader stoppen. Dat kost extra tijd en – meestal – ook meer geld.

Tips

  • Wees je er van bewust dat niet elke auto 11 kW AC kan laden
  • Check eerst de beschikbare aansluitwaarde en bepaal de aanwezige reservecapaciteit
  • Stem de keuze van laadpaal en auto af op de gebruiker
  • Indien er voldoende capaciteit is, kun je met een 22 kW laadpaal alle EV’s optimaal bijladen

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Reacties  

E-Flux
0 # E-Flux 30-08-2018 13:07
Wat vaak bij de keuze van laadpaal over het hoofd gezien wordt bij de keuze van een laadpaal is of deze ook abonnementen van andere leveranciers toestaat. We zijn bijvoorbeeld bij de mobiele telefoon al gewend aan het feit dat je zowel abonnement als telefoon onafhankelijk van elkaar kan kiezen. “Simlock vrij” noemen we dat. Bij een laadpaal is dit dus niet altijd het geval.

Een abonnement op een laadpaal heb je nodig als je wilt verrekenen met je werkgever, betaald gastverbruik wilt toestaan op je laadpaal, goedkope en snelle service bij problemen als een vastzittende laadkabel of een storing. Je kan bij veel laadpalen een abonnement kiezen, echter dit is meestal alleen het abonnement van de fabrikant zelf.

Als je in de toekomst een ander abonnement wilt (je hebt een ander goedkoper laadabonnement gezien of je wilt een andere vorm abonnement wat beter bij je situatie past) dan moet je de bewegingsvrijheid hebben om te kiezen welke provider je graag wilt. Stel je voor dat je nu een apple telefoon hebt en je kan alleen KPN kiezen, zou je de apple telefoon dan nog nemen?

Het kan ook zijn dat je in de toekomst een extra laadpaal of meerdere laadpalen bij wilt plaatsen. Je wilt dan wel de mogelijkheid hebben om de juiste laadoplossing op dat moment te kiezen. Dit kan zomaar een ander merk zijn. Dan is het handig dat je niet meerdere verschillende abonnementen krijgt, maar een abonnement waarbij je alles kunt koppelen.

Als werkgever is het mogelijk dat je andere type laadpalen op het bedrijventerrein plaatst voor bezoekers, bijvoorbeeld een snellader voor een elektrische bestelbus in het magazijn en laadpalen bij werknemers thuis die worden vergoed. Ook hier is flexibiliteit voor nu en in de toekomst vereist.

Kijk dus goed of een laadpaal “simlock vrij” is en het laadabonnement op meerdere merken en type laadpalen toepasbaar is.
Antwoorden
Richard Hendrikman
0 # Richard Hendrikman 09-08-2018 17:55
Ik sta voor een raadsel. Thuis 3-fase 25A. EVBox is 3-fase 16A, 11 KW. Auto is Hyundai Electric, 30,5 kWh, bruikbaar 28 kwh en boordlader 6,6 kWh. EVBox vermeldt dat 28 kWh accu in 4 uur en 10 min vol is. Gisteren voor de eerste keer de auto thuis geladen. Was leeg voor 33%=9kwh. Alles aangesloten en de boordcomputer zegt laadtijd is 3 uur en 5 minuten. Rara hoe kan dat? Vlgs mijn inzicht zou ik denken aan 9.24/6.6=1.4 1 uur en 24 minuten. Ik heb tot nu toe niemand kunnen vinden die mij een verklaring kon geven. Als ik de getallen analyseer kom ik uit op: 9.24 delen door 3 uur = 3.08 uur 3 uur en 24 minuten.
Kunt u mij verklaren wat hier is gebeurd?
Mijn installateur snapt ook niet wat hier gaande is.
Antwoorden
Arjan de Putter
0 # Arjan de Putter 09-08-2018 18:05
Volgens mijn informatie laadt de Ioniq 6,6 kW AC met 1 fase (29A). Met andere woorden: op deze laadpaal laadt ie met 1 fase 16A ofwel 3,7 kW. Om 9 kW bij te laden is dat ca 3 uur (de laadstroom vlakt af als de batterij bijna vol is). De informatie van het dashboard lijkt mij het meest betrouwbaar.
Antwoorden

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg

Blijf op de hoogte!

Aanmelden of afmelden

Wil je op de hoogte blijven? Laat dan hier je gegevens achter!
Bedankt voor je inschrijving!