Marchel Bulthuis vertelt over zijn bedrijf Electric Motorcycles Nederland

Een carrière-pad dat van tekenaar en brandwacht naar directeur van een importeur van elektrische motorfietsen leidt. Marchel Bulthuis deed het: ‘Mijn ambitie is om mijn positie te versterken en uit breiden op dit gebied.’ Een interview met een bevlogen ondernemer.

 Je hebt een opvallende carrière switch gemaakt. Hoe is dat gekomen?

‘Ik heb bij de brandweer in verschillende functies gewerkt. Op een gegeven moment fuseerden de meldkamers van Friesland , Drenthe en Groningen. Dat betekende niet alleen dat ik geconfronteerd werd met een grotere woon-werkafstand maar ook met hogere reiskosten. De extra kilometers werden niet vergoed.

Ik ben opgeleid als bouwkundige en heb altijd veel gesleuteld. Daar komt bij dat ik graag onderzoek hoe dingen werken. Ook voor mijn eerste auto (een Golf uit 1982) had ik al gekeken of ik die kon ombouwen naar elektrisch.  Ten tijde van de fusie (2012) had ik in mijn werkplaats, zowel een elektrische golfkar en een Aprilia motorfiets staan. Deze twee stonden naast elkaar en zo was het idee snel geboren. Ik kan niet zo goed stil zitten en ben daarom aan de slag gegaan.

Al snel had ik een werkende motorfiets. Daar ben ik mee gaan proefrijden. Het reed fantastisch, maar na drie kilometer was de accu leeg en kon ik het hele stuk naar huis lopen.’

Afbeelding: Marchel Bulthuis

Waarom wil je zo graag elektrisch?

‘Ik heb een voorliefde voor motoren met veel koppel. Dat rijdt gewoon soepel. Qua auto’s moet je dan denken aan dikke diesels en V8 aangedreven pick-ups. Bij motorfietsen dikke eencilinders en V-Twins (Harley Davidson, Ducati en Buell). Als je eenmaal de kracht en het koppel van een elektrische motor hebt ervaren, weet je dat dit beter is. Bijkomend voordeel is de efficiëntie en de andere impact op onze omgeving: geen uitstoot en overmatig en nutteloos lawaai meer.’

Hoe heb je de stap naar een eigen bedrijf gemaakt?

‘Toen ik dat stuk terugliep met mijn prototype besefte ik dat er vast iemand was die dit beter kon. Na rond zoeken, bestelde ik een elektrische motorfiets. Die werd echter maar niet geleverd, omdat er geen dealer in Nederland was. Tijdens een zomervakantie in Zuid Duitsland ben ik het hoofdkantoor van Brammo binnengestapt met de vraag of ik dan niet die dealer kon worden voor Nederland. Dat kon!

Ondanks dat ik nu dealer was, konden ze me nog steeds geen motoren leveren. Omdat ik wel potentiële klanten had en ongeduldig werd, belde ik eind 2013 een collega-Dealer in de VS . Met de vraag of zij mij wel een Brammo Empulse R konden leveren. Nog geen twintig minuten later belde Brammo mij. Nu konden ze opeens wel helpen. In januari 2014 had ik de eerste motorfiets binnen.

Vlak daarna stond ik op een beurs in het Duitse Kassel. Toen werd ik niet langer als dealer beschouwd door Brammo, maar werd ik aangesteld als importeur!’

En toen is het in een rechte lijn omhoog gegaan?

‘Aanvankelijk wel. In februari 2014 stond ik op de Motorbeurs in Utrecht. Binnen een uur had ik de eerste motorfiets verkocht. Daarna gebeurde er drie maanden helemaal niks.

In augustus 2014 werd er een grote prijsdaling doorgevoerd: in plaats van € 18.000 kostte zo’n motorfiets nog maar € 12.600. Ik verkocht er ineens meerdere tientallen!

Die moesten echter wel geleverd worden en dat werd een probleem. In 2015 trok Brammo de stekker uit de productie. Dat is een lastige periode geweest maar daar ben ik uitgekomen. Regeren is vooruitzien en ik had gelukkig ook nieuwe contacten gelegd en was even later de eerste importeur voor Energica. Daarna zijn de merken Johammer, Tacita en Volta er bij gekomen.'


​Afbeelding: Johammer

Op welke doelgroep mik je?

‘Het overgrote deel van klanten bestaat uit ondernemers. Die profiteren van gunstige fiscale voordelen. Natuurlijk hebben we ook normale consumenten. Die schaffen er één aan vanwege het rijplezier.

Ik heb gemerkt dat er vier groepen van mensen zijn die voor een elektrische motorfiets kiezen:

  1. Economische redenen (het is goed voor de portemonnee)
  2. Duurzaamheidsgedachte
  3. Gadgetfreaks
  4. Innovators én motorliefhebbers’

 

Hoe heb je het ondernemerschap weten te financieren?

‘Ik heb al heel jong altijd gewerkt. Zo kon ik het motorrijden betalen. Met een klein beetje financiële hulp heb ik de eerste elektrische motor aangeschaft. Het vinden van bedrijfsfinanciering blijkt heel moeilijk via lokale banken. Ik heb al mijn geld er in gestopt. Je wordt er in ieder geval heel creatief van als je moet roeien met riemen die je (niet) hebt.’

Waar komt je handelsgeest vandaan?

Dat was pure noodzaak. Van huis uit heb ik geleerd dat als ik leuke dingen wilde doen, er eerst voor gewerkt moest worden. Zo liep ik als 13-jarige al in de bouw rond om vloeren te leggen. Met hard werken en sparen kon ik daarna een auto of motor kopen. Bijna alles wat ik kocht, is te koop geweest voor de juiste prijs. Zo begon ik te handelen in alles wat los en vast zat. Vaak kocht ik iets terwijl ik het al verkocht had. Op deze manier heb ik mijn middelbare schooltijd betaald. Daarna is het onderdeel geworden van mijn persoon en heeft het me gemaakt tot wie ik nu ben.’

Afbeelding: Energica

Waar sta je nu als ondernemer?

‘Mijn bedrijf is inmiddels Franchisegever geworden en heeft nu meerdere locaties in Nederland. Mijn bedrijfsnaam is Electric Motorcycles Nederland en mijn formule mikt hoofdzakelijk op motorfietsen. Daarnaast op alle soorten elektrische voertuigen. Zo verhuren we ook elektrische auto’s en houden natuurlijk onze ogen open.

Onze verkoopstrategie bestaat uit informeren en veel belangrijker is het laten ervaren. Wij organiseren en doen actief mee met events. En afleveren doen we op maat; we leveren hem (elektrisch) bij de klant thuis af.’

En hoe zie je de toekomst?

‘Er gaan twee dingen gebeuren:

  • De motorbranche wordt wakker en dat betekent dat traditionele dealers zich omscholen
  • Er komt een prijsdaling en de acceptatie van elektrisch aangedreven voertuigen neemt toe.

Mijn ambitie is om de grootste te blijven en mijn positie te versterken op dit gebied.’

 

Meer informatie vind je op:https://electricmotorcycles.nl/

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen