Op 27 september is de first edition van de 1000 Milgia Green officieel van start gegaan met een Green Talk over "crossing the future", een grote uitdaging voor de Italiaanse automobielindustrie maar ook voor steden (smart cities) in korte tijd. De transformatie vergt van de industrie en maatschappij veel. Betrokken regionale overheden, zoals Regio Lombardije, de regionale televisie en diverse bladen besteden veel aandacht aan het nieuwe event. Tegelijkertijd met de start van de 1000 Milgia Green was een grote klimaatdemonstratie van duizenden jongeren aan de gang een plein verderop voor de Logia, waar de overheden en industrie met elkaar in gesprek gingen in de "green talk". 

In Italië leeft de transformatie. De 1000 Milgia Green draagt hieraan bij, getuige de grote aanwezigheid van nationale en internationale pers. Ook de 1000 Milgia luidt een nieuw tijdperk in. Het deelnemersveld bestaat uit enkele Duitse deelnemers, twee Zweden, wij als enige Nederlandse team en voor het overige italianen.

Voordat je officieel mee mag doen moet elke berijder beschikken over een sportlicentie, die te verkrijgen is bij de Automobielclub Brescia. Daarnaast moet de auto maximaal geladen zijn (electrisch), schoon zijn en voorzien van stickers met het startnummer op de juiste aangewezen plekken. Daarna volgt een administratieve check-in en technische inspectie bij de auto. De eerste racedag begon met een korte briefing einde van de middag door de CEO en directore van 1000 Miglia srl. In voornamelijk Italiaans werd de deelnemers uitgelegd dat ze rekening moesten houden met elkaar en de overige verkeersdeelnemers, de tijdproeven op de juiste manier uitvoerden en goed te letten op de wijzigingen in het programma die als addenda zijn verstrekt. Elke equipe kan zich nog anderhalf uur voorbereiden op de eerste proloog in de stad Brescia zelf via het Castello weer terug naar de startpositie bij de Duomo en aanwezige mobiele laadpunten. 

Doordat het parcours op de openbare weg plaatsvond en niet was afgezet, kwamen normale verkeersdeelnemers en voetgangers tussendoor, wat invloed had op de tijdproeven en tijdslimieten. Dat mocht de pret echter niet drukken; de nieuwe stille ervaring van electrische en hybride auto's is een volledig nieuwe ten opzichte van de auto's tot en met bouwjaar 1957, die Brescia gewend is vanuit de klassieker 1000 Miglia die in mei plaatsvond. We hebben genoten van deze eerste race en gaan morgen via Bergamo en Crepi D'adda op weg naar Milano. Met een beetje geluk zijn we de tijdproeven als 3e geëindigd zonder speciaal aanwezige tijdklokken en meetapparatuur.