Hydrogen is here to stay!

De Hyundai iX35 FCEV is al een paar keer voorbijgekomen op deze website. In de vorm van een beknopte rijtest en natuurlijk als hoofdrolspeler bij de eerste 24 uur waterstof challenge. Maar hoe presteert deze Koreaan in het echt? Ik had een uitstapje naar Baden-Baden en deed een retourtje Deventer-Steinmauern. Op waterstof. In het echie.

Deventer – Steinmauern is volgens Google Maps een afstand van 520 kilometer die je in 5 uur en 14 minuten kunt afleggen.

route deventer steinmauern google mapsAfb. Route Deventer naar Steinmauern - Google Maps

Plannen

Allereerst: hoe pak je dit aan? Deze tocht vergde enige voorbereiding. Vanuit Deventer staat het dichtstbijzijnde waterstofvulpunt in Arnhem, bij Hygear. Dit is een pomp die maximaal 350 bar levert. Dat betekent dat de auto halfvol kan worden getankt. De actieradius is dan volgens het dashboard zo’n 240 kilometer.

De pomp is alleen tijdens kantooruren te gebruiken. Dat was een lastige, want ik vertrok op een zaterdag. Van Arnhem naar Deventer is 50 kilometer, als ik dus op vrijdag zou tanken en terug naar Deventer zou rijden, zou er 50 kilometer van mijn bereik afgaan. Het dichtstbijzijnde vulpunt dat het meest op de route ligt, is in Mülheim an der Ruhr. Dat ligt op een afstand van 150 kilometer. Dan hou je niet echt marge over.

Ergo: op vrijdag reed ik naar Arnhem en tankte halfvol. Vandaar naar Münster, helemaal vol tot een bereik van 440 kilometers. En vandaar uit weer naar huis om daar met een slordige 300 kilometer bereik aan te komen. Dan wil Mülheim an der Ruhr wel lukken. Omslachtig, inderdaad. Gelukkig zit er vlakbij het vulpunt in Münster een Holzofenbackerie die de omweg meer dan goed maakt. Ze verkopen niet alleen heerlijke broden, maar ook verrukkelijke Kuchen.

De heenrit

Laadstop in Mülheim an der Ruhr. De pomp ligt direct aan de snelweg. Het is even zoeken, maar het waterstofvulpunt zit enigszins verstopt op een binnenplaats, tegenover de wasstraat. Als ik aankom, zie ik daar een dame staan wachten. Wie ervaring heeft met het opladen van zijn EV bij een laadpaal weet al wat er gaat gebeuren. En ja wel hoor: twee minuten later:

“Entschuldiging, sprechen Sie Deutsch?”
“Ein bischen”
“was tanken Sie?”
“Wasserstoff”?
“Aber brachen Sie denn auch Benzin?”
“Gar nicht, dieser Wagen hat ein Elektromotor…”

Grote ogen bij deze dame. Omdat ik een strakke planning had, verontschuldig ik me en zet mijn route voort. Het navigatiesysteem gidst me helaas binnendoor Mülheim an der Ruhr. Mooi stadje, maar dat schiet natuurlijk niet op. Gelukkig zit ik zo’n 15 kilometer later weer op de snelweg en kan de iX35 weer lekker draven.

De volgende stop heb ik in Limburg an der Lahn gepland. Vandaar uit kan ik probleemloos Steinmauern halen. Dit station wilde ik graag eens uittesten omdat het vlak aan de snelweg ligt. En jawel, ik zie een HEM tankstation. Maar wat ik niet zie is een H2-pomp. Dus besluit ik een pompbediende aan te spreken.

“Hallo, wo kann ich den Wasserstofpumpe finden bitte?“
“Wass? Wasser wass?”
“Wasserstoff”

De pompbediende begint nu trekken van Manuel van Fawlty Towers te vertonen. Vervolgens wordt het helemaal hilarisch.

“Ich habe Benzin, ich habe Diesel”
“Aber ich brauche Wasserstoff!”
“Ah, die Wassstraße!”
“Vielen Dank, ich suche weiter”

De pomp bleek op een idolaat stukje weg zo’n 200 meter verderop te staan. Wat ik hiervan leerde is dat navigeren met een smartphone vele malen nauwkeuriger werkt dan het invoeren van een adres op het navigatiesysteem van de Hyundai. Het onderwerp ‘informatiesystemen’ is een stokpaardje van me aan het worden. Op mijn smartphone heb ik de app van H2.LIVE met alle Duitse vulpunten. Je tikt ze aan en krijgt detailinformatie. Nog een keer tikken en je navigatiesysteem opent zich. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Helaas doet Limburg waar ik voor gewaarschuwd was: na 0,11 kg te hebben uitgespuwd springt het station in storing. Wat nu? Gewoon het hoofd koel houden en de app erbij pakken. Het dichtstbijzijnde station is in Wiesbaden, zo’n 50 kilometer verder op. Dat moet lukken, ik heb nog voor 100 kilometer in de tank zitten.

Wiesbaden is zo mogelijk nog dichterbij de snelweg en blijkt maar een klein stukje om. Een geluk bij een ongeluk.

deventer steinmauern 10 3 2018

Afb: de gereden route

Intussen ben ik de Hyundai steeds meer gaan waarderen. Hij staat niet bekend om zijn acceleratie, maar hij houdt moeiteloos een tempo van 160 en zelfs 170 kilometer per uur aan. Je hoort verder enkel wat band- en windgeruis. Intussen geniet ik van klassiekers op het geweldige audiosysteem. Dat is buitengewoon krachtig en biedt een goede weergave in zowel lage, midden en hoge tonen. De verwende audiofiel mag dan ongetwijfeld nog betere systemen kennen, ik geniet met volle teugen.

Om 19:00 uur scherp arriveer ik in Steinmauern. Ik heb 539 kilometer afgelegd in 5 uur en 22 minuten. Inclusief de stops is dat een gemiddelde van net iets meer dan 100 km/h. Dat is een tijd waar een benzine- of dieselauto zich niet voor hoeft te schamen. Met deze FCEV heb ik bovendien in vrijwel dezelfde tijd méér kilometers gemaakt dan de prognose van Google Maps. Mijn conclusie: hydrogen is here to stay!

Hydrogen is here to stay!

Conclusie

De avond breng ik met mijn vrienden door. Mijn komst met deze ‘waterstofauto’ is een groot onderdeel van het gesprek. Waar mijn vrienden zich verbazen over de snelle opkomst van deze vorm van mobiliteit, wijs ik er op dat bijvoorbeeld Toyota al in de jaren ’80 investeerde in onderzoek naar waterstof. Dit pionierswerk is lang onzichtbaar geweest voor het grote publiek.

Ik merk dat ik ondanks de grote reis nog fit ben. De iX35 is een heerlijke reisauto: een vliegend tapijt lijkt een goede benaming. Op de Autobahn heb ik indien mogelijk voortdurend 150+ gereden. Het netwerk van vulpunten in West-Duitsland blijkt al voldoende dicht om van tegenvallers als in Limburg geen showstoppers te maken.

De Hyundai heeft deze rit in hoog tempo volbracht. De enige elektrische auto waarvan ik weet dat ie gedurende zo’n tijd volhoudt is een Tesla. Lijkt me een mooi streven om dat een volgende keer eens te testen.

 

Met dank aan Van der Linden Groep voor het beschikbaar stellen van de Hyundai en ElektriciTijdrit voor het tracken van de route.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Reacties  

oscar roelofs
0 # oscar roelofs 28-03-2018 10:20
Hoi Arjan, leuk, nuttig experiment en evenzo een leuk, vlot en informatief verslag...smaakt naar meer...goed bezig!
Antwoorden
Jo Sanders
0 # Jo Sanders 12-03-2018 18:37
Mooi verhaal. Bij de reistijd moet je eigenlijk wel de vrijdagse rit naar Munster bij optellen. Net zoals de daarvoor verbruikte energie en de gemaakte ksoten. Daarbij, alle extra energie in de zoektocht naar brandstof maakt de energiefootprint er natuurlijk nog niet beter op. Waterstof moet natuurlijk ook gemaakt worden en vaak gaat dat nog met klassieke nergiebronnen (kolen, gas, uranium). Maar goed, we zitten in de beginfase van waterstofrijden, dus allemaal leermomenten. :)
Antwoorden
Arjan de Putter
0 # Arjan de Putter 12-03-2018 19:04
Dag Jo, dank voor je reactie. Tja, waterstof zit, zeker in Nederland in een beginstadium. Als de infrastructuur hier net zo goed zou zijn als in Duitsland had ik geen extra rit nodig gehad. En natuurlijk moet waterstof gemaakt worden. Maar behalve energie hebben we ook zoiets als uitstoot. Graag attendeer ik je ook op dit artikel. e-xpeditie.nl/.../...

Naar mijn mening moeten we samen alles op alles zetten om uiteindelijk schone mobiliteit te krijgen. Dat gaat nu eenmaal niet van vandaag op morgen. Maar ook aan 'schone' waterstof wordt hard gewerkt.
Antwoorden
Jo Sanders
0 # Jo Sanders 12-03-2018 20:11
Hallo Arjan. Het mooiste zou zijn als we waterstof via duurzame energiebronnen (zon, wind) zouden kunnen produceren. Het kan dan als energiereservoir (voor piekerig wind en zon-aanbod) en energiedrager kunnen fungeren. Die tijd komt er natuurlijk aan.
Antwoorden
Arjan de Putter
0 # Arjan de Putter 12-03-2018 20:28
Daar wordt aan gewerkt: bnr.nl/.../...
Antwoorden

Recordauto te koop

banner e xpeditie

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg

Handige Links

button handige links

Blijf op de hoogte!

Aanmelden of afmelden

Wil je op de hoogte blijven? Laat dan hier je gegevens achter!
Bedankt voor je inschrijving!

Over ons

Organisatie:

waterstofwerkt 300 e xpeditie logo rgb 300
 

Partners:

h2live apphinweis mitdigital icon eps 300 vdl logo 2017
logo european mobilityweek
 

Powered by:

logo elektricitijdsrit 300