Team Van der Linden tijdens de 24 uur Waterstof Challenge

Met de ervaringen van de geslaagde wereldrecordpoging 48 uur elektrisch rijden op zak, toog team Van der Linden goed voorbereid op pad. Ons doel: de meeste kilometers! In 2016 verbeterden we het oude wereldrecord: we reden 4208 volledig elektrische kilometers in 48 uur. Even later werd door een team wetenschappers het 24 uurs record verbeterd. Door tussen twee superchargers heen en weer te rijden, wisten zij 2424 kilometers af te leggen. Wij maakten een schema voor 2500 volledig elektrische kilometers.

Volledig elektrisch? Jazeker! De brandstofcel wordt gevoed met waterstof. Hij haalt daar de energie uit en levert zo de stroom voor de elektromotor.

Wat we tijdens de 24 uur op waterstof leerden is dat er onmiskenbaar een groot netwerk op waterstof wordt opgebouwd. We zagen veel onderlinge verschillen. En niet alles functioneerde altijd even goed. Onze auto deed het echter fantastisch!

Op dit moment verzamelen we alle inzichten en verhalen van de deelnemers. We houden je op de hoogte!

Zijn we geslaagd in onze opzet? Ja en nee. Een aantal zaken hadden we niet in de hand: te veel files. En twee keer een waterstofvulpunt dat niet goed functioneerde. Daardoor gingen we één keer met een halve tank op pad. Dankzij een uitgekiende strategie was dat gelukkig geen probleem. Het laatste station in Berlijn weigerde om de laadpas uit te lezen. Dat betekende een extra toeristische route door Berlijn. Heel mooi, maar dat ging ten koste van ons doel om kilometers te maken.

We hebben nog veel meer geleerd van deze 24 uur op waterstof. Heeft het potentie? Absoluut! Want met het bestaande netwerk, dat nog in opbouw is, wisten we omgerekend 4230 kilometer in 48 uur af te leggen. En dat is meer dan we in 2016 met een Tesla hebben gereden.

Ik heb de afgelopen jaar heel veel kritiek gehoord op waterstof. Het zou niet veilig zijn, het zou een sprookje van de oliemaatschappijen zijn, het is niet energie-efficiënt en is een verspilling van duurzame energie. Mijn bevinding: het doet wat de consument wil: het geeft een grote actieradius, je kunt snel tanken en het is duurzamer dan rijden op ‘fossiel’. Grootste prioriteit is nu: uitbreiden van het netwerk. Want daarmee worden ‘vanzelf’ de waterstofauto’s verkocht. Gaan met die banaan!

Tip: check film van de start

 

Tags: ,

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen